Bureau: Glæde og advarsel om stor online-vækst

MediaWatch

Bureau advarer om useriøse medier og annoncenetværk, der tiltrækkes af online mediets stærkt stigende indtægter og vækstrater. Når Interactive Director Christian Strand fra Initiative Universal ser frem mod efteråret, udtrykker han især glæde over, at der vil være nye brugbare internetmålinger fra Gemius. Ikke bare for netmedierne under FDIM, men for hele Internet Danmark. Over for MediaWatch udtrykker han dog bekymring over visse nye sites, og især annoncenetværk, der dukker op. De kommer frem i lyset, fordi der flyder rigtig mange penge til nettet, og dem vil alle have en bid af. "Det betyder, at mange mindre seriøse eller deciderede pistolsalgsnetværk melder sig, hvilket risikerer at give en del annoncører dårlige oplevelser. Hos mediebureauerne får vi en endnu vigtigere rolle fremover, idet vi jo har markedsindsigten til at kunne sortere i de seriøse og ikke seriøse medier," siger Christian Strand. Hos FDIM kender man ikke noget til nye sites og annoncenetværk. Slet ikke mindre seriøse eller deciderede pistolsalgsnetværk. "Jeg skal ikke udelukke, at de findes, men hverken FDIM som organisation eller jeg som direktør har hørt om dem," siger direktør Jon Lund, FDIM, og uddyber: "FDIM har de sidste to år ydet en meget stor indsats mod annoncehajer, for sikker chat, for standardiserede samhandelsformer og for god skik i salg og markedsføring i det hele taget." Initiative Universal udtrykker også bekymring for et stigende antal mediers tendens til at være dårligere til at styre deres lagerbeholdning. Det betyder, at der ofte bliver underleveret kraftigt. Nye og mere avancerede adserving systemer burde betyde mere kontrol og overblik. "Det modsatte er af en eller anden grund tilfældet hos mange medier, som virker mere fokuserede på at sælge, end på rent faktisk at levere det aftalte," siger Christian Strand.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også