DR vil analysere sig frem til udvidet DTT udbud

MediaWatch

DR indleder analysearbejde for at udvælge formater til de nye DTT kanaler, der måske bliver must-carry. DR fik med DTT aftalen tildelt et helt mux ekstra til egne kanaler og andre public service opgaver. Der bliver således to public service mux’er, men det er endnu uklart for markedet præcist, hvor mange DR kanaler der kommer i spil. I pressen har der været spekuleret i, at DR vil lancere en DR Guld-kanal, med det bedste fra DR's arkiver, en aktualitets- og debatkanal, en satirekanal og en dramakanal, når DTT platform skydes rigtig i gang den 1. oktober 2009. "DR ved ikke, hvor mange og hvilke kanaler, vi ønsker at sende. Det er heller ikke klart, hvornår DR vil udnytte pladsen," oplyser underdirektør i DR Medier, Merethe Eckhardt, til MediaWatch. Hun understreger, at det ligger fast, at Børne- og Historiekanalen, som er del af medieforliget, skal startes i indeværende medieaftaleperiode. Derudover har DR arbejdet med en række mulige kanaler, som inkluderer dem pressen har spekuleret i, samt en kultur- og musikkanal med udgangspunkt i DRs kor og orkestre. "Det skal dog understreges, at vi også har en række andre mulige kanaler, og vi endnu ikke har lagt os fast på noget. Vi skal nu i gang med et analysearbejde for at finde ud af, hvilke kanaler, der er mest behov for." Hvis de nye DR-kanaler bliver must-carry, som er kutyme for DR-kanaler, så svækker det hele DTT platformen, idet eksklusivitet for en række kanaler går tabt. "Der er ikke taget specifikt stilling til must-carry spørgsmålet i den nye medieaftale. Generelt er der efter radioloven must-carry på tv-programmer fra DR, som spredes ved hjælp af radioanlæg. Børne- og historiekanalen er dog undtaget, som aftalt i medieaftalen fra juni sidste år," siger Merethe Eckhardt til MediaWatch.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også