P2 bør kun være DAB og webkanal

MediaWatch

P2 er så marginal en radio, at den burde ligge på DAB og internettet – ikke på FM - når koncessionen udløber om 1½ år. Status er, at P2 i dag tegner sig for en samlet lytterandel på 2,1 procent (Gallup Radio Index, april 2007). Dækningen er dagligt på 163.000, svarende til 3,5 procent af den danske befolkning, og i løbet af én uge, når man op på 355.000, svarende til 7,6 procent. Den nuværende koncession udløber den 31. marts 2009. Den tidligere bestyrelsesformand i Talpa Radio - nu mediekommentator - Jesper Sehested Lund, mener derfor, at den fjerde radiokanal skal ud i nyt udbud. "Et nyt udbud bør senest finde sted i sommeren 2008. Med andre ord ét år fra nu, og forud herfor skal gå en politisk proces, hvor man tager stilling til, hvad man vil benytte denne frekvensressource til. Det er derfor på høje tid, at man tager fat på de politiske drøftelser," skriver han på radionyt.com Lunds argumenter lyder: "Den teknologiske udvikling, der er sket siden P2 gik i luften den 1. april 2001, med DAB og udvikling i lytning af radio på internettet, antyder, at det er spild af kostbare og knappe frekvensressourcer at lade P2 fortsætte på FM-båndet." Han påpeger, at 721.000 danskere nu har adgang til at lytte til DAB, svarende til dobbelt så mange mennesker, som lytter til P2 i løbet af én uge. DRs P2 adskiller sig fra DRs øvrige kanaler ved at være baseret på en koncession, som er blevet vundet i et offentligt udbud. Jesper Sehested Lund foreslår, at P2 fra den 1. april 2009 ligger på DAB og på internettet. FM-frekvenserne, der i dag benyttes til P2, bør gå i et offentligt udbud, således at frekvensressourcen kan bruges til at byde DR reel modstand. MediaWatch søger en kommentar fra DR i løbet af dagen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også