Analyse: Dr.dk burde distancere eb.dk

MediaWatch

DR forventer, at DR Update vil ændre brugernes fornemmelse af DR som langsom, når der er breaking news, og de afgørende nyheder brænder på. Eb.dk opfattes som meget opdateret med nyheder og andet. Når det gælder breaking news, bedømmes eb.dk og de fleste aviser som et bedre valg, end dr.dk og tv2.dk Det viser en helt ny analyse af, hvorledes brugerne opfatter online-medierne. Den ene bagmand bag analysen, Henrik Vincentz, adm. direktør i analysevirksomheden Userneeds, fortolker resultater således overfor MediaWatch: "Eb.dk er danskernes foretrukne kilde til breaking news, fordi de i en årrække har været først hver gang. DR og TV 2 burde mandskabsmæssigt kunne distancere eb.dk, men man har ikke formået at udnytte internettets potentiale som live nyhedsmedie." Analysen er et samarbejde mellem mediabureauet Maxus og analysevirksomheden UserNeeds. Den inkluderer 7.863 interviews med respondenter, der er blevet spurgt om deres fornemmelser for online-medier. Der er spurgt til dr.dk, tv2.dk, eb.dk, borsen.dk, berlingske.dk, bt.dk, pol.dk og jp.dk. "Hvis der er sket noget i Danmark, så er eb.dk først - det kan man være sikker på, og det er der mange danskere, der har opdaget. Det er flot gået af Ekstrabladet, for det har renommeet imod sig," siger Userneeds-direktøren. Han tilbyder samtidig en forklaring til mediemarkedet. Henrik Vincentz mener, at DR og TV 2 har høj troværdighed som nyhedsformidlere, men også en tung organisation. Selv om TV 2 er lettere end DR, så formår man, ifølge Userneeds, ikke at følge med i det tempo, som eb.dk leverer nyheder i. "Internettet er et live medie 24/7/365, og det forstår DR tilsyneladende ikke. Hos DR er man så vant til at arbejde med deadlines, at de tilsyneladende ikke kan omstille sig til, at en nyhedsstrøm sker hele tiden." Den fortolkning er chefen for dr.dk ikke enig i. "Forskellen mellem aviserne og dr.dk er ikke særlig stor i undersøgelsen, så vi tolker den mindre dramatisk," siger han og henviser til, at hele DR – med tv, radio og online – i andre undersøgelser vurderes som meget hurtig med nyheder," siger DRs online chef Nikolai Porsbo til MediaWatch, og uddyber: "Men ingen tvivl om, at vi gerne vil opfattes som stærke på nyheder online. Vi har netop lanceret DR Update, som betyder at vi kan sende liv tv online, når der opstår en breaking news." Nikolai Porsbo stiller ikke spørgsmålstegn ved analysens resultater, men ved den reelle forskel på de målte mediesites. "Skal vi være helt ærlige, tror jeg, vi ser en forskel på den oplevede forskel på mediesites og den reelle forskel. Når en nyhed er ude, går der jo få minutter, så er den på alle steder." Userneeds' direktør er mest skuffet over tv2.dk, der ifølge ham burde eje kategorien breaking news. Med TV 2 News er det oplagt, at TV 2 indtager den position, lyder vurderingen. Han foreslår, at dem, der vil udkonkurrere eb.dk, skal tænke nyheder anderledes flertydigt. Grænsen mellem nyhedstyperne flyder ud i disse år, for med globaliseringen er det ikke længere så let at skelne nationale fra internationale nyheder. Populærkulturen har desuden været med til at nedbryde grænserne mellem underholdning og erhvervsnyheder. Læs mere: http://mediawatch.dk/article/?aid=219409

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også