TV 2-dominans vækker bekymring i andre brancher

MediaWatch

TV 2s ageren og ekspansion ud i alle forretningsområder rejser kritik og måske en sag om konkurrenceforvridning, hvis en privat aktør klager. TV 2 har en konkurrencefordel, når koncernen går ind i alle slags brancher: Massiv cross-promotion, reklametid og redaktionel omtale af egne produkter. Det er velkendt, og det har TV 2 helt som forventet sat i system. Anker Brink Lund, professor i medieledelse ved CBS, ser intet problem i det, med mindre TV 2 havde fået statstilskud. Og det er ikke tilfældet. Der er intet, der forbyder TV 2 at have andre forretninger. De har i forvejen flere betalingskanaler, der ikke er must carry. TV 2 skal betragtes som en ganske almindelig spiller på mediemarkedet, der benytter sig af sin markedsmæssige styrkeposition, som alle internationale mediehuse gør det: Med synergier, siger Anker Brink Lund til fagbladet Markedsføring, der udkommer i dag. Aktuelt er det kommet frem, at TV 2 Forlag kan garantere sine forfattere redaktionel omtale og massiv reklameopbakning. Når Rasmus Tantholdt udkommer med sin bog, så er han gæst i Go' morgen Danmark og i Nyhedsministeriet på TV 2 Radio. TV 2 Forlag bakkede for nylig en bog om Kofi Annan kraftigt op med spots i pausen i fodboldlandskampen Danmark - Sverige. De gamle forlag finder det uheldigt, at TV 2 sikrer redaktionel omtale og tv-tid. Anette Wad, adm. direktør i Lindhart & Ringhof, siger til Markedsføring, at hun også kan love en forfatter tv-adgang – hvis hun vel at mærke betaler for det. Tv-spots er også, hvad TV 2 Live leverede som opvarmning til det stort anlagte Part of History-arrangement. Eventen blev eksponeret med spots til en værdi af ca. 2,5 mio. kr.– hvis et gennemsnitligt event-bureau skulle have betalt. Det er galt, mener Jakob Kvist, kreativ direktør i Art-People, en ny type forlag, der indgår i People Group. Han beklager, at en medieaktør som TV 2, der er monopolist og statsejet, ligger i konkurrence med private. Han mener, at TV 2 udøver konkurrenceforvridning. Statsmonopoler må ikke konkurrere med private virksomheder - slet ikke på ulige vilkår. Trods de vrede udsagn kan Jacob Kvist ikke finde på at kontakte Konkurrencestyrelsen med en anklage. Hans Kirkegaard, kontorchef i Konkurrencestyrelsens center for tjenesteydelser, udbud og karteller, oplyser, at krydssubsidiering er, når man udnytter sin dominans – en monopollignende stilling – på et område og misbruger den på andre markeder. Styrelsen kan tage sager op ved egen drift, men det er typisk foranlediget af konkurrenter. Nic Holten-Andersen, chefen for TV 2 Jura, siger om oprettelsen af bl.a. TV 2 Forlag, at det ingen problemer er for TV 2 i at etablere disse selskaber – ikke i forhold til formålsbestemmelserne, ikke så længe de ligger inden for den brede formulering. Han oplyser, at TV 2 er opmærksomme på at optræde på markedsvilkår. Det sker bl.a. ud fra, at koncern-interne transaktioner og relationer skal foregå på markedsvilkår. Der skal betales for ydelserne, og det skal i det hele taget være transparent. Han afviser f.eks., at TV 2 Forlag garanterer redaktionel omtale til bøger. Go' morgen Danmark m.fl. er blevet præsenteret for TV 2 Forlags katalog, og de har budt ind på de ting, de er interesseret i. Uden forpligtigelse. Han mener ikke, der er særlige juridiske begrænsninger, når der er tale om et statsligt aktieselskab, forudsat at TV2 efterlever formuleringerne og agerer markedskonformt.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også