Gratisaviser bryder reklamelovgivning

MediaWatch

Gratisaviserne MetroXpress og 24timer overtræder markedsføringslovens forbud mod skjult reklame. Fagbladet Journalisten har bedt to eksperter undersøge en række udvalgte reklamer fra de to aviser, og konklusionen er klar: Der er ikke nogen klar grænse mellem det redaktionelle stof og avisens reklamer. Det er en række utraditionelle reklamer, hvor reklamerne for eksempel er trekantede, bryder ud af deres ramme og ind i redaktionelt stof – eller hvor de for eksempel optræder i de samme farver, som avisen ellers bruger til fakta-bokse. Markedsføringsloven fastslår ellers, at forbrugeren hele tiden skal vide, om der er tale om en reklame eller om redaktionelt stof, og de presseetiske regler fastslår, at der skal være en klar skillelinie imellem annoncering og redaktionel tekst. "Mediet skal have indtægter og være kreative. Derfor arbejder de på en glidende skala i gråzonen," siger Jan Trzaskowski til avisen, der er adjunkt, ph.d. på Juridisk Institut på Copenhagen Business School. Han mener, at forbrugerombudsmanden skal være meget opmærksom på de nye reklameformater, som han mener, bør få alarmklokkerne til at ringe.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også