Udfordringer for mobilen som reklamemedie

MediaWatch

Mobilen som reklamemedie er i sin spæde vorden, og det er især lovgivningen, der hæmmer aktivitetsniveauet. Det var nogle af konklusionerne på Dansk Marketing Forums konference om mobil marketing onsdag. Det kom også frem, at mobil operatørernes fokus alene på tale og SMS heller ikke gavner udviklingen. Fordelene for annoncørerne er ellers åbenlyse - muligheden for at sende levende billeder og lyd direkte til en relevant kunde. De gode resultater findes, men blot ikke i Danmark. Den globale omsætning på udnyttelsen af mobilen til kommercielle formål vil i 2007 i følge blandt andet engelske Informa Telecoms & Media, være 1,5 mia. dollars, og spås at stige til 14 mia. dollars i 2011. Mobilmarketing omsætningen i Danmark er beskeden. Mediet nyder dog godt af en vis first-mover effekt. Det ses i responsprocenterne fra de kampagner, der er afviklet i Danmark. Telia præsenterede på konferencen en række af deres egne kampagner. Resultaterne var positivt med responsprocenter på 10 og 15 procent. Til sammenligning vil en kampagne afviklet via banner på internettet næppe nå en procent. Annoncører udfordres imidlertid af en markedsføringslov, der er restriktiv og helt klar på området: Der kræves en tilladelse til fremsendelse af kommercielle budskaber. Det vil sige, at potentielle kunder med kreative virkemidler skal trækkes ind i en sammenhæng af medieindhold, som f.eks. information og underholdning, hvor de siger ja til at modtage budskaber. Forbrugerne skal endda give klar besked om, hvilke produkter eller services de måtte ønske at få information om. Den restriktive lovgivning kan måske ligefrem være mediets overlevelse og fremdrift. Tilkendegivelsen kan være svær at få, men den er måske til annoncørernes fordel, mener Michael Thim, adm. dir. Initiative Universal. Kvalificeringen af forbrugerens ønsker, i kombination med mediets mulighed for at levere budskaber på rette tid og sted, kan blive mobil marketings succes. "Sms, som reklamemedie vil ikke forsvinde, men væksten vil klart være på mms og flash light," lyder forudsigelsen fra Morten Aagren, senior product manager hos Telia. Omkring 70 procent af Telias kunder kan modtage og sende mms – og tallet stiger med 20 procent årligt, ifølge Aagren.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også