Enighed om flere FM-kanaler i syne

MediaWatch

Mediemarkedet har sandsynligvis forlængst tabt troen på en omlægning af FM-båndet, men nu tyder det på, at politikerne nikker ja om få uger. Medieordførerne mødtes for få dage siden for at beslutte, om der skal sættes gang i en replanlægning af FM eller ej. På mødet blev beslutningen udsat i to til fire uger – og det var på Venstres foranledning. "Jeg er for en replanlægning, men jeg mente ikke, at de resultater, vi fik, levede op til det, vi ønskede. Det var forligskredsen enige i. Det duer ikke, at vi stod til at miste et meget stort antal lokale kommercielle radioer. Vi har brug for lokale medier, der passer til det nye kommunale landskab i landet," siger Venstres Ellen Trane Nørby til MediaWatch. I dag sender over 100 kommercielle lokale radioer af forskellige størrelse. De to scenarier, som det hollandske selskab Broadcast Partner regnede sig frem til, udløste kun 35 regionale/lokale sendere, der til gengæld var kraftige sendere. Desuden gav udregningen som ønsket fire til seks næsten landsdækkende kanaler, afhængig af om DRs frekvenser inddrages eller ej. DRs frekvenser kommer næppe i spil, selv om Venstre mener, at det bør de. "Når vi alligevel gennemfører så stor en øvelse, som replanlægningen, burde vi også inddrage DR." Medieordførerne modtager om to-fire uger nye beregninger, hvor to af de landsdækkende sendemuligheder – de ringeste – splittes op som kraftige regionale sendere. Dermed bør ordførerne kunne give hånd på en model, hvor der udvikles to-tre rigtigt landsdækkende kanaler – op over 80 procent – samt et større antal kraftige regionale/lokale sendere. Flere end 35. "Når vi mødes igen, skal vi diskutere økonomien i projektet og tage en beslutning om et endeligt ja," siger Ellen Trane Nørby, der er positiv og ikke kan se nogen grund til yderligere forsinkelser. Det handler om politisk vilje, ikke teknik, fastslår Venstres medieordfører. "Jeg tror, at vi bliver enige og sætter gang i en replanlægning af FM inden for meget kort tid. Det er vel også på høje tid. Tankerne om en bedre udnyttelse af FM kom på bordet tilbage i 2001," siger hun.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også