Medier bidrog til klapjagt

MediaWatch

De danske medier gik over grænsen, da de hængte en forhadt fodboldfan ud med nærbilleder, og kaldte ham for idiot og torsk. De danske medier lagde ikke fingrene imellem i deres kommentarer efter fodboldkampen lørdag aften, hvor Danmark mødte Sverige i en EM-kvalifikationskamp. Men medierne skal passe på ikke at hænge manden for meget ud, mener professor i medievidenskab Stig Hjarvard ved Københavns Universitet: "De danske medier gør det til en personsag, og man kommer til at give svage sjæle en anledning til at føle, at de skal retfærdiggøre nederlaget, som Danmark led," siger han til Politiken. Han mener, at medierne er blevet langt mere modtager-orienterede, og meget mere interesserede i at pleje publikums følelser, og stå på deres side, også når de er vrede. "Det kan jo godt gå hen og blive farligt, hvis medierne bidrager til en stemning, hvor det bliver acceptabelt at chikanere den pågældende og skabe uheldige og ulykkelige situationer," siger Stig Hjarvard. Flere kæde-SMS'er cirkulerede søndag, hvor flere forskellige personer blev udpeget som den skyldige fodbold-tilskuer. SMS'erne indeholdt både navn, telefonnummer og enkelte også adressen. Der var imidlertid tale om chikane rettet imod personer, der ikke havde noget at gøre med episoden i Parken.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også