Digitale medier kan åbne medietilværelse for FCK

MediaWatch

Det giver mening, at Parken lufter medieambitioner, men man bør være forsigtige og satse på udvalgte, nye medier. FCK lufter tanker om at lancere sin egen tv-station. Klubben er allerede en beskeden medieaktør med en programflade på lokal FM-frekvens i København, webradio og videoklip på fck.dk, der dog ikke er blevet opdateret længe. "Parken og FCK er i forvejen i underholdningsbranchen, og det næste skridt synes oplagt," siger adm. direktør Ulrik Thagesen, Mediacom til MediaWatch. "For FCK ligger den brand-extension lige for. De kan udvikle deres nuværende online platform til en ny med masser af tv-klip og andet indhold. Men det kræver også en aftale, der fast kan sikre produktion af kvalitets tv-optagelser. Det kunne f.eks. være med TV 2." Falder det på plads, synes der at være potentiale for at sælge adgang til indhold i flere pakker, til klubmedlemmer og andre interesserede, som både low- og high-pay, spår Ulrik Thagesen. "Jeg kan sagtens forestille mig en medietilværelse for FCK på web-TV, via f.eks. Joost eller lignende distributører. Også som magasin, hvor de allerede er i dag med FCK Balls, der udkommer fire gange årligt, eller mobil-tv og måske endda en DAB-kanal," siger Trading Director Claes Braagaard, OMD, til MediaWatch. Fordelen ved at benytte sig af web-tv er, at start- og distributionsomkostningerne for FCK er relativt begrænset sammenholdt med digital- eller kabel-tv. Samtidig vil det kunne nå fans udenfor de danske grænser. Claes Braagaard peger på, at web-tv giver mulighed for, at FCKs fans kan interagerer med hinanden og spillerne under programmerne, hvorved FCK kan opnår større involvering i brandet. Det er helt naturligt, at visse virksomheder også tænker i mediedrift, vurderer mediekommentator Kaj Højvang overfor MediaWatch. Sammensmeltning og udviklingen af web-tv betyder, at tidligere tiders begrænsninger på tv-drift forsvinder. Nu kan enhver virksomhed, organisation eller enkeltperson etablere egen medie, tv- og radiokanal. Når det gælder FCK, så har man betydelig brandstyrke og loyale fans, der kan blive brugere. Han henviser til, at Flemming Østergaard tidligere har udtrykt tanker om at være blandt køberne af TV 2 i forbindelse med privatiseringen. Derfor vil det ikke være utænkeligt, hvis Parken som selskab var at finde som én ud af flere aktører i et køberkonsortium. FCKs tanker om tv er et naturligt skridt i retning af en stadig større sammensmeltning af de forskellige led i sports- og mediebranchens værdikæde. Den kæde hedder indhold/sport/rettigheder og broadcaster/tv-station/radiostation. "Sammensmeltningen vil også optimalt kunne bringe en tidligere Østergaard-drøm tættere på realisering: At de 3-4 største klubber kan sælge rettighederne individuelt til højere priser end den pris, som rettighederne til superliga-fodbold i dag indbringer ved at sælge dem kollektivt for alle klubber," spår Højvang. Det er en besnærende tanke at forestille sig den dynamiske FCK virksomhed som medieaktør, men man skal bare holde sig for øje, at befolkningsunderlaget er småt. FCK er ikke Manchester United. Når bølgerne går højt til FCK-kampene, er der 30.000 interesserede på lægterne. "Det er stadig et relativt begrænset antal personer i mediesammenhæng, så start i det små og byg konceptet stille og roligt op," lyder OMDs råd. Mediepotentialet kan også bedømmes ud fra, at når TV3+ sender de mest interessante topopgør med FCK, er der maksimum 250.000 seere fra hele landet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også