Mere online tv i støbeskeen

MediaWatch

Børn, unge og fiktion kan meget vel blive de næste rene, rigtige online tv-kanaler fra Danmarks Radio. DR har gjort et stort forarbejde op til lanceringen af DR Update. Resultatet er på mange måder blevet et blue print til, hvorledes tv-stationer kan optræde online. Mediedirektør Lars Grarup er enig i, at DRs tv-engagement på nettet stort set har været som vedhæng til broadcast. Men at man nu går ind i en ny fase. "DR Update er en "rigtig" tv-kanal på nettet. Inspirationen er hentet i England og USA, blandet med egen research," siger Lars Grarup til MediaWatch. Strukturen og filosofien i DR Update er på plads og udgør samtidig en model, der let kan kopieres til andre online tv-kanaler. "Der er ikke konkrete planer, men det ligger lige for, at vi lancerer rene online-kanaler for børn, unge og med fiktion," siger han. På børne- og ungdomsområdet er DR allerede godt i gang med f.eks. Skum-tv, men overfører man DR Update tankesæt til de stofområder, giver tilstedeværelsen mere mening. Med et kort flow af indhold, der kører som sløjfe, kombineret med et stort udbud af indslag, som vælges efter egen smag og timing. "Når vi siger fiktion, tænker vi mest på kategorien satire, der tit er i sketchform og som egner sig til at fungere på nettet," siger mediedirektøren. Årsagen til at netop drama og ungdomsområdet ligger først for som næste online tv-projekter er også, at både B&U afdelingen og Drama har fået besked fra chefredaktionen om at se på sine samlede bevillinger til produktion, og genoverveje hvorledes de midler kan investeres og distribueres bedst muligt til glæde for brugerne.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også