TV 2: Ja tak til konkurrence og muligheder med DTT

MediaWatch

TV 2 anlægger en lidt tilbagelænet attitude, mens markedet afventer politikernes snarlige beslutning om DTT-struktur og -betingelser. Jordbaseret digitalt tv har ikke altid været TV 2s livret, for hvad enten sendenettet bliver en væsentlig eller mindre stor faktor på tv-markedet, så vil det for evigt ændre de markedsbetingelser, der har tjent TV 2 godt i snart 20 år. Der kommer mere og ligeværdig konkurrence til TV 2 fra tv-kanaler hvoraf flere - modsat TV 2 - kan tilbyde breaks til kunderne. Man kan næppe bebrejde TV 2, hvis de er lunkne overfor projektet. Senest står det klart, at en dominerende tv-koncern som TV 2 ikke just står højt på listen over ønskede gatekeeper aktører, hvis man læser Hermansen-udvalgets rapport. Men sagen er, at TV 2s egen knobskydninger af nye satellitbaserede kanaler har ændret koncernens udsyn: "TV 2 er interesseret i, at DTT bliver en succes, for det giver koncernen mulighed for at tilbyde vores kanaler til de husstande, der i dag kun ser tv via det analoge jordnet. Øget konkurrence på distributionsmarkedet vurderer vi som en fordel," siger Anders Kronborg, koncernøkonomichef, til MediaWatch. Han ser til gengæld en risiko for hele DTT-udviklingen, nemlig at man fra politisk hold lægger for mange bindinger på gatekeeperen, så det ikke kommer til at udvikle sig på almindelige markedsvilkår. TV 2 er generelt enig i de anbefalinger, som Hermansen-rapporten har opstillet til en DTT udvikling. TV 2 accepter således, at der peges på en udenlandsk gatekeeper, der er fri af et dansk tv-engagement. TV 2 afventer politikernes beslutning med disse forhåbninger til DTT situationen: "Den optimale position for TV 2 er, at vi har så mange kanaler, som muligt, der er så attraktive for seerne, og at enhver gatekeeper vil lave distributionsaftaler med os til fornuftige priser," lyder Kronborgs drømmescenario.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også