CBS går stik modsat TV 2

MediaWatch

Tv-networket CBS' strategi for online-video ændrer kurs, og går modsat alle andre - også TV 2. For ét år siden lancerede CBS Innertube, et video-univers under cbs.com, som skulle gøre networket til en central spiller på det ekspanderende online-video marked. Målet var at levere video med sport, nyheder og tv-shows, der havde været sendt på broadcast. CBS erkender, at det var en fejl. Tanken om at man kan samle brugerne på et stort site under det samlede cbs.com brand var gal, skriver Total Content +Media. Nu er planen at følge en ny kurs, hvor man i stedet spreder networkets programindhold ud på alle sites, der viser video. Networket vil syndikere underholdning, nyheds- og sportsvideoer til hele nettet. "Vi kan ikke forvente, at forbrugerne kommer til os," siger Quincy Smith, direktør for CBS Interactive. "Det er arrogant for et hvert medieselskab at tro det." Det tankesæt strider mod de konventionelle tanker blandt de store broadcastere. Alle konkurrenter, f.eks NBC og Fox, satser på, at de kan bygge markedet stærkeste videoportal. Det samme gør TV 2 på det danske marked, men modsat CBS har TV 2 en voldsomt dominerende position på tv, og koncernen er godt med online. I denne uge vil en udvidet menu af CBS' indhold være til rådighed gratis på 10 forskellige videosites, fra de store til de ulmende aktører – herunder Joost. Man satser bredt og regner med, at små sites vokser sig store. CBS vil sælge reklamer i sit digitale programflow, og man lancerer tiltaget netop nu, hvor det amerikanske marked køber plads upfront til 2007-2008 for rundt regnet ni milliarder dollars. CBS' forretningsplan i den nye strategi går på, at 10 procent af reklameindtægterne går til den pågældende webpartner, mens resten går til CBS. CBS har planer om at komme ud i andre hjørner af nettet, f.eks. ved at brugerne i sociale universer, som Facebook Inc. og Last.fm Ltd., kan benytte CBS' videoer på deres profiler som del af deres identiteter. Andre networks følger den mere slagne vej. ABC vil samle alle dets online programmer på eget site, mens NBC og Fox vil skabe nye portaler i samarbejde med Google, for at konkurrere med YouTube. De to networks er dog ikke fremmede for tanken om at syndikere indhold videre til sites som AOL, Microsofts MSN, TV.com, MySpace og Yahoo. CBS' nye strategi skyldes også, at networket har færre interesser i kabel tv og derfor ikke i samme grad som andre kan skade sin indtjening derfra ved at lade programmer strømme frit ud til alle sites. CBS har imidlertid en særlig online udfordring, idet det altid har haft en noget ældre seerprofil. CBS' kerneseere er mindre internetsøgende, og networket har sværere ved at kanalisere seere videre til nettet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også