Ingen grund til at slukke for FM

MediaWatch

Om ti år er internettet hoveddistributionen, tror radiodirektør, der repræsenterer de succesrige regionale kommercielle netværk. De regionale kommercielle radionetværk har succes, og Ole Søndergaard fra ABC radiogruppen er da også ret fortrøstningsfuld omkring en helt digitaliseret fremtid, som vil udspille sig på mange platforme; også for de regionale spillere. Alligevel ser han ingen grund til, at Danmark slukker for FM, siger han til MediaWatch. Når han kigger i krystalkuglen, ser han, at ABC netværket i Østjylland om fem år stadig er distribueret via FM. Derudover vil stationerne være distribueret via internettet og på dén digitale platform, som politikerne nu vælger at satse på indenfor de næste par år. Den procentvise fordeling af forbruget afhænger af, hvornår politikerne beslutter sig for den digitale platform, markedet skal have i Danmark. Den vil så spille en rolle i en periode på ca. 20 år efter beslutningen. Når de 20 år er gået, skal det digitale valg måske opgraderes - eller også er det overhalet og næsten erstattet af trådløs internet overalt, lyder spådommen. Han spår, at omkring år 2012-2014 vil FM-lytningen udgøre under halvdelen lytning til ABC netværket, internetradio vil udgøre ca. 25 procent, og ca. 25 procent vil være digital radio. "FM behøver i princippet aldrig blive udfaset, hvis man ikke skal bruge frekvensbåndet til noget andet, men når distributionen af digitale radiomodtagere er tilpas store, kan man eventuelt gøre det," lyder vurderingen fra en erfaren radiomand. Retter man blikket på den 10-15 årige bane, ser han internetbaseret radio som vinderen. Argumentet er dette: "En bærbar PC eller stor mobil med gratis trådløs internet på et hotel i Managua i Nicaragua kan i dag levere Radio Alfa på stedet, med en direkte transmission af Randers FC's kamp på Essex Park Randers. Hvis den samme mobil kan sættes i en holder i bilen og streame radio, mens man kører, er det vejen frem. Dér vil vi være om 10-15 år, og så vil ordene 'Content Is King' virkelig få magt," siger han med den tilføjelse, at det efterlader nogle spørgsmål om omkring, hvordan radioerne afvikler reklamer og tjener penge til at levere indholdet."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også