Flere aviser i verden end nogensinde før

MediaWatch

Aviser er ikke en truet art set med de globale briller, viser nyeste opgørelse af avisens sundhedstilstand. Den globale avisdistribution voksede med næsten to procent i 2006, og antallet af avistitler voksede også betydeligt, ifølge nyeste data fra World Association of Newspapers (WAN). Oplaget af betalte aviser gik op med 1,9 procent til mere end 510 millioner udgaver. Og antallet af avistitler steg til 11.000 for første gang i historien. Det oplyser WAN, hvis data er indsamlet fra over 20 lande. "Prognosen for aviser er ikke helt, som mange tror," siger Gavin O'Reilly, direktør for WAN og Chief Operating Officer for Independent News & Media Ltd. Når det gælder de daglige gratisaviser, er oplagene fordoblet på fem år til 40,8 millioner udgaver. Printmedier er i øvrigt det største reklamemedie i verden med en annonceandel på 42 procent. Aviser alene tiltrækker 29,4 procent af verdens reklameforbrug. Aviser er det næststørste reklamemedie i verden - efter tv – og større end radio, biografer, magasiner og internettet lagt sammen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også