DSB har ikke afskrevet private tv-leverandører

MediaWatch

DSB har DR på prøve som leverandør af tv til S-togene, og om fire måneder kommer der en udbudsrunde. Der er ikke tale om, at DR fra nu af stiller gratis indhold til rådighed for DSB på bekostning af private udbydere, som branchen kunne frygte. DR leverer i dag gratis nyheder til et taxaselskab, der viser dem på skærme. Det er en opgave, som Berlingske Tidende, ifølge Mediawatchs oplysninger, oprindelig bød ind på, men taxaselskabet valgte at få dem gratis fra DR. Hvis nogle finder, at det er at udkonkurrere private med licensmidlerne, beroliger DSB de bekymrede: "Vi har en aftale med DR om, at vi på prøve ser, hvordan vore kunder opfatter tilbuddet," siger Gert Frost, DSB S-togs konstituerede adm. direktør, til MediaWatch. Han gør opmærksom på, at folk i fokusgrupper har udvist interesse i at se tv-nyheder i togene, men at man godt vil se, om det også er tilfældet i virkeligheden. "DR leverer gratis tv i prøveperioden. Hvis kunderne synes om tilbuddet, vil vi forhandle en pris og betingelserne med DR, eller snarere gennemføre en udbudsrunde blandt alle udbydere," siger Gert Frost, der understreger, at der er mange mediehuse, der i dag vil kunne løse opgaven – ikke mindst set i lyset af, at det ikke nødvendigvis er rene nyheder, som folk efterspørger på rejsen. TV 2 har ligget i forhandlinger om at levere tv til Kystbanen. Den sag er der ikke noget nyt i. Men TV 2s økonomidirektør Anders Kronborg tilføjer overfor MediaWatch, at problemstillingen omkring gratisydelser fra DR er gammel - og politisk bestemt. TV 2 er ikke blind for, at det alt andet lige er sværere at lave forretning, der hvor tingene kan fås gratis. I første omgang bliver S-togs passagererne opdateret på nyheds- og vejrfronten eller stifter bekendtskab med DRs satire og underholdning, mens de bliver transporteret. Der er først sat skærmene op på linjerne B og B+ mellem Holte og Høje Taastrup. "DR ønsker at nå bredt ud til danskerne - dér hvor de befinder sig i hverdagen. Derfor er S-toget også et naturligt sted for os at vise for eksempel nyheder - nøjagtig ligesom man i dag kan se DR-nyheder på skærme i Billund Lufthavn og i flere taxier," siger DRs mediedirektør Lars Grarup. Han finder det meget naturligt, at DR som landets største mediehus og public service-institution er med til at udvikle og afprøve nye medietyper og platforme.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også