TV 2 og regionerne næppe vækstpartnere

MediaWatch

TV 2s regionale ekspansion må blive med private alliancepartnere eller alene, for TV 2 regionerne må ikke deltage. De regionale og lokale annoncemarkeder kunne være én af forklaringerne på, at Tv2's direktør for et par dage siden luftede interesse i, at TV 2 også gerne vil ekspandere sine aktiviteter på de lokale markeder. Per Mikael Jensen kom ikke ind på, om han tænker tv, radio, papir, eller online. Det står heller ikke klart, om Per Mikael nødvendigvis ønsker regionerne inddraget, men han vil gerne diskutere det med dem, oplyser han til MediaWatch. OMD vurderer, at dette marked udgør en betydelig del af den samlede reklameomsætning, men det er samtidig et område, der kan volde en national spiller store udfordringer, for lokale relationer er vigtige. Direktør Vagn Petersen, TV 2 Øst, er i hvert fald enig i, at der er områder, hvor både TV 2 og regionerne kunne nyde godt af et udvidet samarbejde, eksempelvis på internettet. "Jeg håber, at han med sit engagement og sin iderigdom kan bane vej for et sådant samarbejde. Det er jo indlysende klogt at udnytte TV 2-regionernes gode brand og solide forankring lokalt og regionalt. Men det forudsætter, at vi sammen får overbevist politikerne om, TV 2-regionerne skal have plads og mulighed til at udvikle sig som regionale mediehuse, der arbejder på alle relevante platforme," siger Vagn Petersen til MediaWatch. I det nyeste medieforlig er det et politisk ønske, at TV 2 regionerne ikke med licensmidler i ryggen kan ekspandere og lægge pres på private aktører. De otte regioner må ikke udøve anden programvirksomhed - eksempelvis radio. Deres mulighed for at udøve anden virksomhed er blevet begrænset. De må ikke eje eller være medejere af selskaber der driver anden virksomhed. Det betyder eksempelvis, at TV2 ØST må sælge sit produktionsselskab. På internettet er mulighederne for samarbejde med andre også begrænset.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også