Intet dansk behov for seermåling uden for hjemmet

MediaWatch

Amerikanske tv-selskaber har fokus på opsamling af al slags tv-sening udenfor hjemmet, men ingen tegn på dansk videreudvikling. Tv-selskaber i USA er opsatte på at få målt seervaner fra folk, der er udenfor hjemmet eller er mobile. Det er ét af flere nye initiativer for at få hold på medieforbruget i en stadig mere fragmenteret medieverden, skriver Total Content + Media. Tv-selskaberne er interesseret i at opsamle tv-sening på steder, som hoteller, barer, kontorer og fitness klubber. Nielsen har lovet markedet at følge seerne, hvor de end går hen, og her spiller sening uden for hjemmet en vigtig rolle, oplyser Sara Erichson, executive vice president for kundeservice hos Nielsen Media Research North America. Der oprettes nationale målinger og regionale målinger i New York, Chicago, Los Angeles, Miami, Houston og Denver. De regionale paneler er på 500 personer eller en totalt panel på 3000 personer. I Danmark er der ikke det samme behov, vurderer TV 2, selv om problematikken kunne interessere TV 2 for at skaffe mere dækkende tal i forbindelse med målingen af TV 2 News. Sening uden for hjemmet registrerers i dag i tv-metermålingerne som gæstesening. Det danske tv-marked antager således, at gæsteseningen har nogenlunde samme omfang som panelets sening uden for eget hjem. Gæsteseningen udgjorde i 2006 3,6 procent af den samlede sening. Joachim Salamon, senior analysekonsulent i TV 2|Analyse, er med på, at gæstesening ikke opfanger den sening, der foregår uden for private hjem, men han siger: "Jeg mener, at der i USA er en anden kultur med at se tv på barer og andre offentlige steder. Det er ikke en tradition vi har." Nielsen estimerede i 2005, at den samlede sening udenfor hjemmet i USA ligger på ca. 5 procent. "Min bedste vurdering er, at vi i dag ikke mister væsentlig sening," siger han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også