DR besparelser sætter TV 2 i dilemma

MediaWatch

TV 2 kan få brug for hjælp efter DRs neddrosling af sport, der ændrer betingelserne på sports- og mediemarkedet. DRs sportsredaktion bliver nedlagt som led i den store spareplan, som præsenteres i dag. I fremtiden vil DR kun formidle sport i nyhedsudsendelser og i programmer om de små idrætsgrene. De rettigheder, som DR allerede har købt - blandt andet OL i 2008 og 2012, VM i fodbold 2010 og 2014 - vil angiveligt blive solgt videre, men medarbejderne tvivler på, at det vil indbringe nogen penge. På DR Sporten tvivler man på, om Danmarks Radio overhovedet må sælge rettighederne - og hvis de må, så vil indtægterne blive begrænsede. Køberne vil næppe give ret meget for en vare, som de ved, at sælgeren ikke kan bruge til noget. Ifølge mediekommentator Kaj Højvang vil DRs beslutning ikke alene få konsekvenser for DRs tilstedeværelse på mediemarkedet. Der er også konsekvenser for TV 2, når DR ikke længere vil være medvirkende til at finansiere store begivenheder som EM og VM i fodbold og OL. Det er typisk begivenheder, som DR og TV 2 hidtil har købt sammen, og hvor TV 2 har nydt godt af, at tv-seningen i de pågældende perioder har ligget hos DR og TV 2 - og at det dermed er gået ud over TV 2's egentlige konkurrenter - de kommercielle kanaler. Kaj Højvang vurderer overfor MediaWatch, at enten skal TV 2 nu selv til at finansiere rettighederne, eller også skal det ske i samarbejde med de egentlige konkurrenter, som vil komme til at nyde godt af, at tv-seningen ikke længere havner hos DR under disse begivenheder, men hos TV3 eller SBS - eller hvem det nu bliver. Hvis besparelserne på DR og lukningen af Sporten betyder en markant reduktion i sportsbegivenheder, vil den sportssening tilfalde TV 2s kommercielle konkurrenter - eller TV 2 - som altså derved kommer til at skulle investere noget mere ud end hidtil. Gennem årene har det været en stor fordel for TV 2, at man har kunnet dele de økonomisk set meget tunge begivenheder med DR. Det næste spørgsmål er, om TV 2 fortsat vil dække dem lige så intensivt, som DR og TV 2 hidtil har gjort sammen, eller om MTG eller SBS tager over.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også