TV 2 beslutter nyhedsbureau indenfor én måned

MediaWatch

TV 2 sonderer markedet i april og maj og beslutter sig derefter for, om man vil lancere et nyhedsbureau. DR og MetroXpress er tilbage som kunder hos Ritzau. Nyhedsavisens nyhedsbureauplaner synes lagt på standby på grund af manglende kunder, men stilstanden betyder ikke, at TV 2 har droppet tankerne om at mobilisere et regulært alternativ til Ritzau. "Vi undersøger, om der er et interessant kundeunderlag, inden vi går videre. Måske viser det sig, at der ikke er kunder nok. Og så dropper vi planen," siger Per Mikael Jensen til MediaWatch. Selv om Ritzau angiveligt har anlagt en mere fleksibel prisstrategi og varieret produktsortiment, mener TV 2-direktøren, at TV 2 vil kunne tilbyde et produkt, der vil interessere kunderne. TV 2-direktøren fremhæver, at TV 2 er uafhængig af avismarkedet og af Ritzaus ejerkreds, hvilket kan friste flere kunder. Et TV 2-bureau vil sælge til alle, og vil ifølge Per Mikael kunne levere et nyhedsflow, som vil være forskelligt fra det, alle Ritzau-kunderne får. Han peger på, at der findes et kundeunderlag, som ikke er aviser, men udgøres af en lang række internetsites, store organisationer, industrisektorer og store virksomheder. Det står ingen steder skrevet, at TV 2 skal være en kopi af Ritzau. Per Mikael Jensen er opmærksom på, at selv om markedet for nyheder som tekst ikke nødvendigvis er interessant, så er TV 2 i stand til at servicere markedet – f.eks. store og små websites – med videonyheder. "Det kan godt ende med et rent video og lyd nyhedsbureau," siger han, men hælder nu mest til at den "gamle klub", der udgør Ritzaus ejerkreds, skal belave sig på direkte konkurrence på alle ydelser, services og pris. Et eventuelt nyhedsbureau fra TV 2 er ikke en aktivitet, der skal bidrage til TV 2s indtjeningskrav. Bureauet bliver aldrig en særlig god forretning. "Vi ønsker at være et ledende brand på nyheder i Danmark, og derfor ser vi gerne, at et nyhedsbureau indgår i vore aktiviteter," siger TV 2s direktør. Et TV 2-nyhedsbureau skal ikke drives med den eksisterende stab og nyhedsprodukt. Derfor vil projektets iværksættelse kræve, at der tegner sig en væsentlig kundeportefølje. Per Mikael Jensen vil ikke sætte omsætningskrav på, men han indikerer kravet ved at fastslå, at TV 2 vil indsætte ca. 50 personer til at drive bureauet. Det kræves, for at det kan tilbyde et nyhedsflow, der er anderledes end TV 2s og andres.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også