TV 2 Sport er en organisatorisk udfordring

MediaWatch

Har restriktive fusionsbetingelser skabt en krøbling, eller bliver TV 2 Sport A/S i virkeligheden et selvstændigt adræt kraftcenter. Prisen for at få godkendt TV 2 Sport var en række restriktioner. Konkurrencerådet havde store betænkeligheder ved, om etableringen af det fælles selskab mellem TV 2 og MTG vil skade den effektive konkurrence på mediemarkedet. Det medførte, at projektet påføres en række hæmmende restriktioner på sportskanalens løbende samarbejde med moderselskaberne. Betingelserne bekymrer ikke TV 2s Anders Kronborg. Han tror, at det nok skal gå, selvom moderselskabet må træde et skridt tilbage fra driften, siger han i Berlingske Tidende. MediaWatch har talt med kilder i branchen, der - baseret på hvad de ved i dag - vurderer, at restriktionerne kan blive så snærende, at de to partnere ikke kan hente noget synergi. TV 2 Sport tvinges til at oprette eget salg og en lang række operationelle funktioner, som ellers ville have været håndteret med støtte fra de to moderorganisationer. Det fremgår, at der ikke må flyde forretningsmæssige oplysninger mellem TV 2 Sport og de to moderselskaber, og det synes at åbne en lang række praktiske spørgsmål. F.eks. om TV 2 Sport tvinges til at købe sin egen adgang til Gallups tv-meter. MediaWatchs kilder har også svært ved at forestille sig, hvordan TV 2 Sport-direktionen selv vil stå for indkøb af rettigheder og programlægningen. Man har vanskeligt ved at se, at TV 2 og MTG ledelserne ikke i praksis vil være i koordineret dialog med TV 2 Sport om den redaktionelle proces og udvælgelse af events og kampe. Mediacoms direktør Ulrik Thagesen siger til MediaWatch: "Vi ved ikke, hvordan TV 2 Sport i praksis vil operere under kravene til adskillelse fra de stærke moderorganisationer, men man kan godt konkludere, at det ikke er optimalt, at TV 2 og MTG skal drive en søsterkanal, uden adgang til alle de fordele, som de så dygtigt udnytter med alle deres andre søsterkanaler; såsom lige klare kommandoveje, store effektive salg- og backoffice funktioner. Alt det skal det lille selskab klare selv, og det er en udfordring," siger Ulrik Thagesen, der ikke kan forestille sig, at det kan betale sig at bygge en salgsafdeling alene for TV 2 Sport. Broadcast Director Flemming Jensen, Mediaedge:cia, kan godt se, at betingelserne er upraktiske, men han spår, at man vil tage restriktionerne meget alvorligt, for godkendelsen af kanalen har været svær, og konkurrenterne vil holde godt øje med, at man holder sig inden for rammerne. "Det er et handicap, at TV 2 Sport ikke kan bundles med andre TV 2 og MTG-kanaler i salgssammenhæng," siger han, men tror ikke, det bliver et stort tab, for TV 2 Sport ventes ikke at blive en stor bidragsyder på share. Han er enig med Mediacom i, at det ikke kan betale sig for TV 2 Sport at have egne salgsfolk, der løber efter enkeltkampagner. "Jeg forventer, at TV 2 Sport kommer til os for at indlede en dialog om, hvordan det skal fungere, f.eks. om der er interesse for, at kanalen tilbyder partnerskaber og pakker i stil med TV 2 News," siger Flemming Jensen til MediaWatch. MediaWatchs kilder vurderer dog også, at den påtvungne selvstændighed i det nye selskab er en styrke. Med en driftig selvstændig direktør og eget råderum, er der incitament og plads til at udvikle TV 2 Sport som selvstændig enhed, der søger vækst og opfindsomhed. Det kunne føre til flere projekter i sportsgenren, herunder radio og online.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også