Nævn kalder TV 2 Radio til møde

MediaWatch

Ligesom Radio- og tv-nævnet var efter Sky Radio omkring vilkårene for sendetilladelsen, så er TV 2 Radio nu blevet kaldt til møde i nævnet. Striden med TV 2 Radio drejer sig bl.a. omkring sponsorerede udsendelser, som stationen selv kategoriserer som nyhedsmagasiner for at leve op til public service forpligtigelsen. Det er samtidig tvivlsomt og Radio- og tv-nævnet vil godkende en række af kanalens magasiner som nyhedsmagasiner. TV 2 Radio mener, at programmer som 'Go Tur Hjem', '1. klasse', kvindeprogrammet 'Alfahun' og samtaleprogrammet 'Min Uge' er nyhedsmagasiner. Derudover lever TV 2 Radio ikke op til kravet om 1.000 timers nyhedsudsendelser om året inklusiv en times nyhedsmagasin om dagen. I øjeblikket sender kanalen, hvad der svarer til 700 timers nyhedsudsendelser fra TV 2 News og kanalens egen nyhedsredaktion. Formanden for Radio- og tv-nævnet Christian Scherfig siger til Børsen, at TV 2 Radio selvfølgelig skal leve op til de samme principper som Sky Radio. Derudover siger han, at nyhedsudsendelser ikke må sponsoreres, hvilket der også skal snakkes om på mødet. TV 2 Radios direktør Jens Rohde siger, at radiostationen ikker har fået en klar melding om, hvorvidt man må bruge sponsorere eller ej. Og han kan overhovedet ikke forstå, hvis ikke magasinprogrammerne lever op til kravene.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også