Opmuntring til de brede medier

MediaWatch

Mediabureauer vil begynde at se på, hvilke medier der mest effektivt kommunikerer til en given familie-type. Analysevirksomheden Explora har for nylig afdækket nye mekanismer i den måde, danskerne træffer indkøbsbeslutninger på. Analysen, som indgik i en større undersøgelse for TV 2, viser, at når det skal besluttes, hvad der skal købes, er det i høj grad blevet en kollektiv beslutning i familien. Explora-direktør Lars Bo Andersen forudser, at annoncemarkedet vil tage højde for det forhold. Annoncørerne vil bede deres mediabureauer gentænke mediaplanlægningen, og så bliver det til en udfordring, som medier tvinges til at forholde sig til. Hos reklamebureauet BBDO konstaterer man, at reklame- og medieverden står med et godt eksempel på, at de bredere mediers tid langt fra er ovre. "Der er entydigt behov for, at man rammer den samlede familie emotionelt og rationelt, f.eks. på tv, i bio, ved en event eller på internettet med det formål at skabe en referenceramme og et beslutningsgrundlag for den demokratiske indstilling vi har til "store" beslutninger som ferieophold, audiovisuelt udstyr o.s.v.," siger direktør Niels Folmann til MediaWatch. Lars Bo Andersen mener, at undersøgelsen rummer stof til eftertanke for medierne. "En bank eller f.eks. et bilmærke har stadig en afgrænset målgruppe, men jeg tror, at virksomhederne vil begynde at udvælge familietyper, som den målgruppe, man henvender sig til, og så reklame- og mediaplanlægge derefter i højere grad," siger han. Nu mangler branchen så at sætte mere systematiske betegnelser på de forskellige familie-typer, deres vaner og fælles medievalg. "Mediabureauer vil begynde at se på, hvilke medier der mest effektivt kan kommunikere til voksne og større børn i en given familie-type, der f.eks. er i markedet for en bestemt ferieform. Svaret vil typisk være, at de traditionelle, brede omnibus media har en særlig styrke i form af f.eks. fælles tv-sening, radio eller stor dybdedækning i husstandene fra visse printmedia," siger han. Samtidig påpeger han, at det er sværere at se, at nyere fragmenterede media kan tale til hele familien, selv om de dog væsentligt kan supplere i et mix. "Hvor det centrale 'push' skal hentes fra brede omnibus medier, som familien samforbruger, vil de nye medier typisk kunne honorere det 'pull', der altid opstår i familierne inden endelig købsbeslutning," siger Lars Bo Andersen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også