Andre medier med i svære tv-forhandlinger

MediaWatch

Alternative gamle og nye medier spillede en rolle under de netop overståede tv-årsaftaler, hvor bureauer søgte at dæmpe tvs prisstigninger. Tv-markedet er færdigt med årsaftalerne, og tv-stationerne ser ud til at have fået sine aftaler fredsommeligt trods aggressive udspil. Udgangspunktet for årsaftalerne var, at tv har været udsolgt i lange perioder i de foregående år, og derfor havde tv-stationerne udmeldt store prisstigninger. I år viste det sig dog, at de annoncører, som var villige til at "true" med andre platforme end de traditionelle reklameblokke, stod med gode kort på hånden. Tv-stationerne har tilsyneladende opnået højere priser, selv om mediabureauerne afviser, at de er kommet helt op på det niveau, som tv-stationerne spillede ud med i efteråret. "Vi kan ikke genkende prisstigninger på det niveau," siger direktør Thomas Bertelsen, OMD, til Markedsføring.dk. Han vurderer, at annoncørernes vilje til at bruge en bredere vifte af annonceringsmuligheder har været med til at stoppe reklameprisernes vækst. Der har denne gang været en vilje til at flytte kroner over på andre af stationernes tilbud, såsom non spot, internet og radio. B.T. har netop besluttet helt at droppe tv-annoncering i 2007. Mediacom noterer sig, at TV 2 var mere offensive i år end tidligere. Man mener, det skyldes TV 2s krav til en langt større indtjening. Det betød blandt andet, at TV2 havde ekstra fokus på omsætning fra TV 2 Radio og tv2.dk; specielt et nyt kommercielt fokus på sidstnævnte. Stærkere kommercielt fokus på tv2.dk betegnes af bureauet som en mindre kovending for TV 2, som tidligere har prioriteret den brugervenlige flade på TV2.dk, frem for interessen i at udnytte de kommercielle muligheder fuldt ud. Viasat-kanalerne og SBS-kanalerne har ikke de samme alternative platforme som TV 2 - eller har valgt ikke at bruge dem i samme grad. Deres tilgang til øget omsætning lå derfor på sponsorater, mini-programmer og lignende. Dog havde Viasat i år tilføjet en ekstra platform til mediet, med nationalt salg af in-store tv hos Bilka. Ifølge MediaCom var årsaftaleforhandlingerne for 2007 hårde, men konstruktive. Bureauet mener, at kunderne kan være meget tilfredse med det endelige resultat.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også