Den gamle garde forlader TV 2

MediaWatch

Det overrasker næppe, at Morten Stig Christensen stiller sig i rækken af folk, der rejser fra TV 2. Ifølge MediaWatchs oplysninger var det mest nærliggende, at han ville trække sig, efter at han i praksis var blevet medarbejder i sin egen sportsafdeling, og efter hans hustru Anne Stig Christensen forlod virksomheden efter konflikt. MediaWatch beskrev for nylig, hvorledes kulturskiftet på TV 2 med Per Mikael Jensens ankomst har været voldsomt. Per Mikaels anderledes ledelsesstil har ændret betingelserne og kulturen i organisationen, hvilke ikke alle har fundet lige bekvemt. De TV 2-folk, f.eks. Morten Stig Christensen, der har fulgt med under Jørgen Flindt Pedersen, Cristina Lage og Peter Parbo, har især oplevet, at verden er forandret. Det nye er, at TV 2 nu ledes mere som en almindelig privat koncern, dvs. 100 procent af Per Mikael Jensen og Anders Kronborg; med indholdsdirektør Palle Strøm som kreativ sparring og chef for den overliggende programstrategi på alle platforme. Der er fokus på vækst og krav om klare kommandoveje, der skal respekteres. Borte er den autonomi i organisationen, som fandtes i TV 2s såkaldte ”små kongedømmer”, som de blev døbt. Den slags frabad Per Mikael Jensen sig, da han tiltrådte. Han advarede f.eks. om illoyale ledere og manglende kontrol med kommunikationsflowet, som mediemarkedet var vidne til i forbindelse med Peter Parbos afgang. Der er for første gang på TV 2 indført af målinger af succeskriterier i samtlige afdelinger. Den slags målinger er normale inden for salg, internet-trafik etc., men flere i TV 2-systemet finder, at en passioneret kreativ virksomhed ikke kan drives frem af kommercielle prognoser og bonussystemer. Morten Stig Christensen fik det klareste eksempel på nye tider, da Per Mikael og Anders Kronborg satte sig ned med Jørgen Madsen, MTG, og planlagde samarbejdet om TV 2 Sport og TV 2 Sport Extra sammen. B.T. skrev, at sportschef Morten Stig Christensen fik 20 minutter til at forbedrede sig på et pressemøde om de nye sportskanaler. MediaWatchs kilder til processen bekræfter det forløb. I de seneste seks måneder har kommunikationschef Kaj Højvang, programchef Bo Damgaard, Interactive direktør Rune Bech og programplanchef Anne Stig Christensen forladt selskabet. Senest er dramaproducent Camilla Hammerich og underholdningsredaktør Christina Buch rejst, hvilket ifølge MediaWatchs oplysninger også til dels kan kædes sammes med en forandret TV 2-kultur.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også