Time opbløder grænse mellem papir og online

MediaWatch

Det hæderkronede nyhedsmagasin Time Magazine lægger nu ekstra vægt på internetindhold, opinion og analyse. Media buyers i USA er glade for den omlægning, Time har gennemgået, ikke mindst den måde, som magazinet nu leder yngre læsere videre til online-versionen, skriver Total Content + Media. Magasiner og avisers succes i dag afhænger af, hvorledes de evner at dele og lede deres læsere og kunder rundt," siger Eric Blankfein, direktør for uafhængige Horizon Media. ”De bør opbløde grænserne mellem online produktet og print versionen." Times nye design er en af flere forandringer på det gamle magasin, som ejes af Time Warners’ Time Inc. Udover et nyt udseende har redaktionen lade sig inspirere af magasinet The Economist, hvor opinion har mere plads ved siden af nyhederne. Det er en risikabel strategi indenfor den brede magasinkategori, hvor magasinet befinder sig. Hvis Time bliver lidt for smalt, kan oplaget blive ramt, hvilket også rammer reklameindtægterne. I begyndelse af 2007 begyndte Time at udkomme på fredage, frem for mandage. Sidste år fik bladet en ny redaktør og lod med vilje oplaget falde for at satse mere på eksklusive læsere, snarere end at gå efter massemarkedet. Magasinet trimmede staben, lukkede bureauer, fyrede reportere og nedbrød det klassesystem, der længe har hersket på bladet blandt korrespondenterne. Time havde også problemer med at skabe online-læsning – en udfordring, der deles med flere Time Inc. publikationer. Richard Stengel, Times’ chefredaktør, understreger, at magasinet ikke har forladt sin hard-news position på markedet, men han tror, at mange nye initiativer vil tiltrække lidt yngre læsere, uden at støde de ældre fra sig. ”Men det er en svær balancegang,” erkender han. Der er en mulighed for, at det nye magasin kan tiltrække "the first generation of the 'My Yahoo' consumer," som en mediabureaudirektør udtrykker det. ”Den målgruppe er ved at blive ældre og ser sig om efter en lidt fyldigere behandling af nyhederne, end de korte fordøjelige bidder, de har levet af som unge,” forklarer han. Times annoncesideantal i 2006 faldt med 24 procent i forhold til 2000, ifølge Publishers Information Bureau, mens konkurrenten Newsweeks antal faldt med 18 procent fra 2000. Time er begyndt at sælge annoncer baseret på en garanti for, hvor mange læser bladet, frem for oplag, hvilket har skabt røre i dele af den amerikanske reklamebranche. Nogle media buyers støtter opfattelsen, at der må være bedre måder at vurdere et blads publikum på, udover hvor mange der har købt en kopi, ikke mindst fordi mange læser online. For tiden har 30 procent af annoncørerne accepteret at købe annoncer baseret på et garanteret læsertal på 19,5 million. De redaktionelle forandringer på avismarkedet, med mere meningsdannelse, f.eks. i form af blogs, er også blevet bemærket af annoncørerne; især på nettet er læsere interesseret i at følge og læse visse journalister og kommentatorers stof. "Disse dage afsejles nyhedskvaliteten nu også af hvem, der afleverer nyheden," siger Peter Gardiner, mediechef hos Interpublic's Deutsch. Annoncører søger generelt at indgå aftaler, der kombinerer print og online, og et redaktionelt produkt fra udvalgte efterspurgte journalister/kommentatorer styrker de muligheder, siger media buyers.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også