DR forventer at Nævnet tager hensyn

MediaWatch

Nævnet må tage hensyn til, at man ikke kan støvsuge alle indkøbte programmer for ulovlig skjult reklame og product placement, forventer DR. EU tillader snart product placement i tv-programmer, men den danske lovgivning liberaliseres ikke på området. Det betyder, at de dansk-baserede tv-selskaber skal gennemså alle indkøbte programmer for at sikre, at de ikke indeholder skjult reklame og product placement. Det er endnu uvist, hvorledes det forholder sig med de mange tv-kanaler, der baseret i England. Men det er nødvendigt, at DR og TV 2 sikrer, at der ikke findes ulovligheder i de programmer, de selv producerer, og dem de indkøber. Derfor må man se alle programmer igennem og luge ud i ulovlighederne. Det er konsekvensen af, at Zulu har fået en påtale for en særlig påtrængende product placement i et amerikansk talkshow, som en seer klagede over til Radio og tv-nævnet. I DRs juridiske afdeling kommer det forhold ikke som en overraskelse. Det er der intet nyt i, og det har DR hele tiden været klar over - og er enig i, oplyser konsulent Hanne Bolbjerg, DR Jura, og anerkender at det formentlig er første gang, at Radio- og tv-nævnet har truffet afgørelse om den problemstilling. DR er ikke bekymret over, at der kommer en stime af klager og påtaler fra Nævnet.. "I DR lægger vi vægt på, at det er nævnets holdning, at man skal se mere lempeligt på tv foretagendets forpligtelser, når det drejer sig om indkøbte programmer. Det fremgår især af kendelsen (om Zulu), hvor nævnet siger, at "det er nævnets opfattelse, at vurderingen af om der er tale om skjult reklame i indkøbte programmer, skal være mindre restriktiv end for egenproduktioner," siger hun til MediaWatch. Det centrale for DR er, at håndhævelsen af reglerne om skjult reklame, sponsorering og product placement sker på en måde, der tager hensyn til, at det er en praktisk umulig opgave for tv-stationerne at gennemgå detaljerne i de bagvedliggende produktionsregnskaber for at sikre sig, at der ikke er en - efter danske regler - "ulovlig finansiering" af den pågældende produktion. "Det er fastslået ved denne afgørelse, og det er DR tilfreds med," siger Hanne Bolbjerg.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også