DR-chefer skal se løsninger, ikke problemer

MediaWatch

Det gav genlyd i medierne, at mange DR chefer skal på innovationskursus i USA, mens der skal fyres over 300 medarbejdere. Kurserne varer en uge og koster godt 30.000 kr. pr. person, og de første 70 medarbejdere har allerede været i USA. Dertil kommer yderligere cirka 50 DR-ledere, som skal rejse inden for de kommende måneder. Samlet pris for kursusaktiviteterne i USA: ca. 3,6 mio. kr. Kurset går ud på at lære cheferne en metode ved navn NABC til at gennemskue brugernes behov og indfri dem, finde fordelene ved en given løsning på et problem og være opmærksom på de udfordringer, den valgte løsning medfører. Programdirektøren Lars Vesterløkke forsvarer kurserne i Dråben. Han mener, at de er væsentlige for DRs videre overlevelse og udvikling. "Der er tale om en tænkning, der er meget brugerorienteret. Man kalder det "brugerdrevet innovation", og det er altså ikke kun noget, som DR beskæftiger sig med." Vesterløkke mener, at der er brug for at forny den traditionelle journalistiske arbejdsmetode, hvor man diskuterer, kritiserer og skyder hinandens ideer ned. "Vi ønsker at styrke holdånden og samarbejdet i DR. Og denne metode kan nok provokere den måde, man traditionelt har arbejdet på. Også fordi man her er tvunget til at tale pænt til hinanden - og så er metoden elendig til at bremse og stoppe udvikling." Lars Vesterløkke fortæller, at kurserne med tiden er blevet mere og mere rettet mod DRs kursister. Man har forhandlet sig frem til en mængderabat. Alligevel koster det ca. 30.000 kr. for hver enkelt kursist, der sendes til USA. Vesterløkke sammenligner beløbet med, hvad DR har betalt andre - danske - kursusudbydere for ledelsesudvikling, og så er prisen konkurrencedygtig.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også