DR: Halvdelen af fyrede kan blive mediefolk

MediaWatch

Mediemarkedet vil næppe mærke et markant svagere eller anderledes DR, men måske slækker DR TV på sine krav til høje shares. Programdirektør i DR Lars Vesterløkke vil ikke afvise, at DR ovenpå besparelserne vil stå lidt svagere som medieaktør i de kommende år. Omvendt kan det være en styrke for organisationen, at den tvinges til radikal nytænkning på mange områder, vurderer han over for MediaWatch. Generelt tror han ikke, at DRs spareplan vil påvirke branchen, for nok er DR stor, men ikke så stor som før i tiden. Der er mange aktører i markedet og andre økonomiske aktører, herunder mange udenlandske penge. Tv-branchen kan dog notere sig én ting. Når DR i de kommende uger skal planlægge, hvad DR vil satse på og fravælge, opstår der en prioritering, der lyder som godt nyt for DRs konkurrenter. "Der er programmer, vi skal sende, og der er programmer, som vi sender for at sikre DR en høj share og dækning. Sidstnævnte programtyper vil være dem, vi kan finde på at fravælge. Jeg tror det i praksis betyder, at man vil opleve DR som lidt mindre fokuseret på at holde et givent shareniveau – og til dels en høj dækning," siger Vesterløkke, der vil ikke give et bud på programmer. Blandt de kostbare programgenrer, der også leverer høj share, findes dansk drama, nyheder, visse dokumentarprogrammer og de vellykkede underholdningsshows. DR bliver ikke en væsentlig anderledes organisme at arbejde for eller sammen med. "DR skal købe produktioner for mindst 170 millioner kroner årligt på det private marked, og det lever vi op til," siger han med henvisning til DRs public service-kontrakt med kulturministeren. Han oplyser, at selv om DR skiller sig af med 330 medarbejdere bliver der ikke tale om, at DR efter fyringerne vil trække mere på freelancere eller løst ansatte end nu. Lars Vesterløkke vurderer ud fra et foreløbigt skøn, at omkring 50 procent af de forventede 300 afskedigelser vil være folk i regulære mediefunktioner, som f.eks. journalister og programmedarbejdere, mens andre 50 procent vil findes i en lang række støttefunktioner, herunder teknikere, som findes i DR. "Det er supportfunktioner, som DR ikke har brug for mere; ofte på grund af ny teknik," siger han til MediaWatch. Lars Vesterløkke peger på, at mediebranchen får tilført et stort antal velkvalificerede medarbejdere. De træder ud på et jobmarked, der kan absorbere mange nye. "Jeg tror, der er så meget vækst i medieverden, at langt de fleste får nye job."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også