Nyhedskrigen online skærpes

MediaWatch

MetroXpress lancerer komplet online tilstedeværelse med et fyldigt nyhedsflow, der godt kan tilbydes andre, men ikke som nyhedsbureau. MetroXpress har, populært sagt, hængt i håndbremsen, når det gælder online-udvikling, men fra i dag bliver det helt anderledes. Én af forklaringerne er formentlig, at det kan være svært at definere, hvordan en ren pendleravis skal agere online. Avisens nye chefredaktør er nu ikke i tvivl. "Når vi er i kontakt med omkring 600.000 daglige læsere, giver det mening at fastholde dem som læsere på jobbet via nettet, hvor de kan følge nyhedsudviklingen og orientere sig om andre interesseområder, som f.eks underholdning, sport, osv," siger chefredaktør Jakob Høyer til MediaWatch. Indholdsflowet på MetroXpress.dk bliver fyldigt og kommer fra mange kilder. Der er MetroXpress’ journalistiske stab, der nu tæller ca. 30 personer, kombineret med et udvidet abonnement på Ritzaus produkt Ritzau Online. Derudover har MetroXpress indgået samarbejde med bl.a. Se & Hør om sladder, med ComON om IT-nyheder og med Viasat Sport om sportsstoffet. Andre alliancer er i støbeskeen. MetroXpress har valgt at betjene sig af det nye tilbud fra Ritzau om et særligt online nyhedsflow. Ritzau udbyder nu et separat abonnement for internetmedier, der leverer et feed af nyheder hver på ca. 200-300 ord. Abonnementet indebærer, at kunden får serveret færdige nyheder, der er klar til internetbrug. I MetroXpress’ tilfælde var man dog storkunde i forvejen og har udvidet med online-versionerne som del af det store abonnement. "Vi får ca. 50 nyheder om dagen fra Ritzau Online, og vi har også tegnet abonnement på lyd og billeder. Kombineret med vor egen stab, vil jeg påstå, at vi står med et nyhedsflow, der sagtens kan måle sig med alle andre danske medier." Opgraderingen af nyhedsflowet åbner mulighed for at MetroXpress kan udleve de gamle ambitioner om et være nyhedsbureau. "Vi er godt tilfredse med de faste aftaler, vi har med Ritzau både til papir og online, så det ligger ikke lige for, men det er værd at overveje, om vi eventuelt skal levere til andre platforme i MTG-familien, eller til andre interesserede," siger han og understreger, at der ikke er indgået konkrete aftaler. Det nye site er midlertidigt, for til sommer er hele Metro International i 17 lande klar med en samlet internetstrategi og et fælles design, der også implementeres i Danmark.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også