Forbrugerombudsmanden er efter gratisaviserne

MediaWatch

Forbrugerombudsmand Henrik Øe retter nu en skarp kritik mod gratisavisernes distribution, som ofte er ganske mangelfuld. Aviserne må ikke hænge i havelågen eller smides på dørmåtten eller på trappen. Det er heller ikke godt nok, at avisen hænger halvt ud af brevsprækken eller postkassen, lyder opsangen fra Forbrugerstyrelsen til gratisaviserne Dato, 24timer og Nyhedsavisen. Aviserne skal leve op til retningslinjerne for adresseløse forsendelser, hvilket de ofte har meget svært ved. "Ingen kan være tjent med, at modtagerne af aviserne skal klage igen og igen, eller at et bud laver alt for mange fejl på sin avisrute," siger Henrik Øe. Han har forståelse for, at der i en opstartsperiode har været visse problemer med de mange udenlandske bude, men nu bør det problem være løst. "Nu forventer og tror jeg på, at både aviserne og deres distributører går målrettet efter at få fulgt op på reklamationer med det samme og få uddannet budene tilstrækkeligt," forsætter forbrugerombudsmanden. Henrik Øe vil nu holde et vågent øje med omdelingen også på baggrund af de afgivne tilsagn fra gratisaviserne og gribe ind ved "væsentlige eller systematiske overtrædelser af retningslinjerne".

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også