Danske medier tænker økonomisk i chef-valg

MediaWatch

Der er sket et skifte, når der vælges chefer til de danske medier. Redaktionel erfaring tæller nu mindre end økonomisk gennemslagskraft. De mange aktuelle chefskifter ses af flere eksperter som led i en helt ny tendens i den danske medieverden. Der er tale om et skifte væk fra den traditionelle tankegang, hvor det var en særlig kvalifikation, at cheferne på en medievirksomhed selv har en journalistisk baggrund. Professor i medieledelse ved Handelshøjskolen i København, Anker Brink Lund, siger til Børsen, at der i øjeblikket søges i nye retninger i den danske mediebranche. Han er overbevist om, at der ikke vil gå lang tid, før udenlandske chefer vil indtage kontorerne på chefgange på de danske medier. Han mener, at der er tendens til, at det er Tordenskjolds soldater, der bliver ledere rundt omkring i branchen. Det store fokus på økonomi kommer i en branche, hvor der er stadigt større pres fra ejerne om at få mere journalistik for færre penge. Professor i strategi- og forretningsudvikling ved Handelshøjskolen i Århus, Anders Drejer, siger til avisen, at de aktuelle ændringer i ledelsen i TV2 og i Det Berlingske Officin netop er udtryk for et benhårdt fokus på forretningen. Han mener, at Ulrik Haagerups skifte til DR er et led i den samme tendens.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også