Nødvendigt at planlægge uden om TV2 Sporten

MediaWatch

Per Mikael Jensen fortæller nu, hvorfor TV 2 Sporten blev holdt ude af processen med dannelsen af TV 2 Sport og Xtra. TV 2s direktør forklarer, at det var logisk og nødvendigt, at TV 2s sportsafdeling, med Morten Stig Christensen i spidsen, blev holdt isoleret fra planlægningen af sportsprojektet, der skete i nært samarbejde med MTGs ledelse. Ifølge Jyllands-Postens oplysninger har Morten Stig og folk omkring ham været kede af, at den succesrige sportsafdeling skulle fratages visse rettigheder til den nye kanal. Derudover føler afdelingen sig noget snigløbet, fordi Viasat Sport-chefen Peter Nørrelund var sat ind planerne allerede i oktober - langt tid før TV 2s sportsmedarbejdere. TV 2-sporten blev briefet kort tid, før man gik til pressen. Ifølge MediaWatchs oplysninger fik Morten Stig besked om pressemødet om den nye kanal blot 20 minutter, før pressemødet skulle afholdes. Ifølge MediaWatchs kilder kaster forløbet et interessant lys på den forskel, der er på de to selskaber, der er engageret i TV 2 sport. I MTG er en kultur med stærk loyalitet og med total vandtæthed overfor pressen på alle poster. Direktør Jørgen Madsen har 100 procent tillid til sine medarbejdere. Det har Per Mikael Jensen angiveligt ikke - ikke endnu i hvert fald. Per Mikael siger i Jyllands-Posten, at det var hans valg, at TV 2 Sporten ikke skulle involveres. "Det er ret normalt, at alle og enhver ikke ved en hel masse, når man taler om aftaler til halve milliarder. I den givne situation spillede det naturligvis ind, at TV 2 Sporten hellere ville have en kanal, som de selv kan styre," siger han. Per Mikael fandt det derfor uklogt at involvere TV 2s sportsafdeling i projektet, der handler om etablering af to nye sportskanaler i et nyt selskab, der ejes med 51 procent af TV 2 og 49 procent af MTG. De to parter sonderer i øjeblikket markedet efter en administrerende direktør. Per Mikael Jensen siger, at han godt er klar over, at forløbet har haft en effekt internt i TV 2.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også