Analyse: Smalle medier mister kernebrugerne

MediaWatch

Der er en ny medieforbruger på vej, som vil give problemer for de smalle medier, som ellers burde være det oplagte valg. Sådan lyder Cement Kjersgaards analyse af branchen, når MediaWatch beder ham optræde i rollen som medieanalytiker og -spåmand. Ræson-publicisten og DR2-værten Clement Kjersgaard forudser, at en ny type medieforbruger er på vej. Det er en medieforbruger, der ifølge en række kriterier burde være kerneforbrugeren for de smalle, krævende, 'kloge' medier, men som føler, at disse medier har meget mere brug for hende, end hun har for dem. Selvom alle bliver ældre, gennemsnitligt bedre uddannet og mere medievante, så mener han ikke, at antallet af potentielle læsere til de smalle, krævende medier er stabilt eller voksende. Han tror, at en del unge veluddannede vælger de smalle medier fra. "Jeg tror, der bliver flere af dem; dem, der ikke føler sig ikke sat af, fordi de ikke læser de smalle aviser og ser de smalle tv-programmer. Jeg tror, at de føler, at det er de smalle medier, der er sat af – uden forbindelse til den 'virkelighed', hvis omdrejningspunkt ligger et eller andet sted ude mellem vejrudsigten, håndboldpigerne og kongestoffet," siger han til MediaWatch. Det bliver usædvanligt vanskeligt for de medier, der forsøger at ramme denne elite, at fastholde dem som trofaste forbrugere, forudser Kjersgaard: "Disse forbrugere – veluddannede, vandafvisende, utålmodige, uimponerede - er et virkeligt uhånd-terligt problem for medierne i almindelighed og de smalle medier i særdeleshed. Det er svært at få deres opmærksomhed og umuligt at fastholde den," siger han. Kjersgaards tese er, at disse forbrugere regner med, at de virkeligt væsentlige historier flyder op til mediesuppens overflade – og de stoler på deres egen evne til at kunne gennemskue de simplificere-de sammenhænge, de bliver præsenteret for. De forholder sig til medierne - som til politikerne - med en blanding af tiltro og mistillid; mistillid til, at systemet kan fortælle dem sandheden, men tiltro til, at løgnene med tiden bliver afsløret og illusionerne brister, lyder hans fortolkning. Læs mere medieanalyse i Clement Kjersgaards klumme, der snart kan ses eksklusivt på Media-Watch.dk.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også