Fogh: Ingen regler om brug af sms

MediaWatch

Skal der laves særlige regler for embedsmænds brug af sms-beskeder, så det sikres, at de udskrives eller bevares på anden måde. Det er ifølge statsminister Anders Fogh Rasmussen (V) et af de spørgsmål, som Offentlighedskommissionen skal overveje, når den lægger op til en samlet revision af offentlighedsloven, erfarer MediaWatch. En af kommissionens opgaver er at overveje, om den teknologiske udvikling nødvendiggør ændringer i offentlighedsloven, og det er i den forbindelse, statsministeren mener, at kommissionen skal tænke over brugen af sms-beskeder. Spørgsmålet er aktualiseret af sagen om hans egen pressechef, Michael Ulvemanns brug af en sms-besked til at orientere journalister om nogle forhold vedrørende de danske styrker i Afghanistan. Beskeden handlede om, at det er standardprocedure for de danske specialoperationsstyrker, at de ikke bærer flag under operationer. Beskeden er siden blevet slettet, som det sker med alle andre sms'er på pressechefens mobiltelefon, og nu kan han ikke huske den præcise ordlyd af sms-beskeden. SF's medieordfører Holger K. Nielsen har spurgt, om det er i overensstemmelse med de forvaltningsretlige regler, at en officiel sms-besked fra Statsministeriet er blevet slettet. Statsministeren er ikke bekendt med, om der overhovedet er taget stilling til, om de almindelige regler for god forvaltningsskik også gælder ved brug af de formløse sms-beskeder. Og han tvivler på, at der nogen steder i statsadministrationen er taget skridt til at sikre, at sådanne beskeder bevares. "Det er i øvrigt ikke Statsministeriets opfattelse, at sms-beskeder i nævneværdigt omfang anvendes som led i den almindelige sagsbehandling i centraladministrationen," skriver statsministeren i svaret, hvor han tilføjer, at han på den baggrund ikke har bemærkninger til pressechefens fremgangsmåde.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også