DR-nyhedschef: Nyheder med begge øjne

MediaWatch

Den kommende chef for DRs nyhedsdivision opfordrer til, at journalister anstrenger sig for at komme så tæt på objektiviteten som muligt. Ansættelsen af Ulrik Haagerup som chef for DRs nyhedsdivision er godt for DR. Han har kompetencen til at rykke ved magtbalancen mellem TV 2 og DR. Og dét har DR behov for, mener mediekommentator Kaj Højvang, der peger på to udfordringer. Flere licensbetalere oplever, at DR's nyheder har en politisk skævvridning i den daglige dækning. Uanset om det er sandt eller ej, er det et problem, hvis den opfattelse klæber til DR. Kaj Højvang forudser, at det er et forhold, som Ulrik Haagerup vil gøre sit til at rette op på. Ulrik Haagerup siger til MediaWatch, at han ikke har kendskab til, om det forholder sig, som Kaj Højvang formoder. Men det er en kendsgerning, at folk med mellemrum opfatter visse DR nyhedsindslag som partiske. "Vi har alle en aktie i DR og derfor er der særlige krav til organisationens nyhedsdækning. Det er vilkårene. Af samme grund forventer alle seere, at der laves nyheder for dem," siger Ulrik Haagerup og uddyber: "Mit udgangspunkt er, at objektiv journalistik ikke findes. Alle har holdninger, men inden de vælger og fravælger, skal journalister frigøre sig fra egen stillingtagen, og lægge alle faglige evner i at præstere noget, der er så tæt på objektiv journalistik, som man kan komme. Eller sagt på en anden måde: Det er mit mål, at DR skal producere nyheder med begge øjne." Kaj Højvang vurderer også, at Ulrik Haagerup er manden, der kan sikre en bedre udnyttelse af de mange journalistiske ressourcer, der findes i DR, hvis journalistiske stab tæller op mod 1.000 mennesker. De er dog langt fra alle engageret i nyhedsproduktion. Ulrik Haagerup er ikke uenig i, at DRs dygtige ansatte og menneskelige ressourcer skal have arbejdsbetingelser, så de kan yde det bedste. "Ingen tvivl om at bureaukrati kan opstå, og folk havner på pladser, hvor de ikke arbejder med det der interesserer dem mest, eller noget de ikke ved mest om. Det vil jeg gerne bidrage til, at vi gør bedre i DR."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også