Magasinpresse til have mediestøtte

MediaWatch

Udgiverne af danske magasiner vil have mediestøtte. Alt andet er konkurrenceforvridning, siger de. Mens dagbladene støttes økonomisk, og samtidig nyder godt af momsfritagelse, så må magasinerne klare sig selv. Det er konkurrenceforvridning, mener Dansk Magasinpresses Udgiverforening (DMU) og Dansk Fagpresse. Magasinpressen er især vrede over, at dagbladene bakket op af økonomisk støtte fra staten normer sig magasinernes traditionelle stofområder. Direktøren i DMU, Finn Skovsgaard, siger til Børsen, at det er et problem, at for eksempel Jyllands-Posten dagligt udkommer med tillæg, der er helt typisk magasinstof. De to udgiverforeninger foreslår, at mediestøtten enten gradueres efter den enkelte avis seriøsitet, eller at magasiner gøres til en del af den nuværende medieordning. De går især efter en momsfritagelse. Blandt politikerne på Christiansborg er der ikke megen hjælp at hente. Medieordførere fra både Socialdemokraterne og Venstre afviser, at mediestøtteordningen på nuværende tidspunkt kan blive revideret. De afventer en udredning af området, så der kan laves en langsigtet planlægning på området.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også