Wonderful Copenhagen fuskede med seertal

MediaWatch

Det reelle antal seere til MTV Europe Music Awards var 57 millioner og ikke 465 millioner, som Wonderful Copenhagen har påstået. De 456 millioner seere dækker nemlig kun over antallet af potentielle seere af de mange kanaler, der viste showet. Keld Nielsen, direktør for Gallus TV-Meter-System siger til Nyhedsavisen, at det i pressemeddelelsen fra turistorganisationen Wonderful Copenhagne ser ud som, der er 465 reelle tv-seere. Men begrebet 'seertal' dækker over, hvor mange relle seere, et tv-program i gennemsnit har haft, påpeger han. Derfor er pressemeddelelsen stærkt misvisende, mener Claes Braagaard, tv-ansvarlig i mediabureauet OMD. De 465 millioner er et faktuelt forkert tal. Han siger, at det for ham at se handler om, at Wonderful Copenhagen og Martin Geertsen, Københavns kulturborgmester, forsøger at dække over, at de ikke har indfriet de positive spådomme om 1,4 milliarder seere. Det blev blandt andet brugt som argument for, at kommunen skulle støtte showet med 6,5 mio. kr. Peter Rømer Hansen, udviklingsdirektør i Wonderful Copenhagen, indrømmer overfor Nyhedsavisen, at de 465 millioner dækker over potentielle seere. Han siger, at man "måske" nok burde have skrevet det ind i pressemeddelelsen, men afviser, at man forsøgte at sløre, at seertallene var langt fra de lovede 1,4 milliarder. Showet var en stor medie-succes, som gav København en uvurderlig reklame, siger Peter Rømer Hansen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også