Nye medier giver svensk overskud

MediaWatch

I modsætning til de danske dagblade har de svenske dagblade det økonomisk rigtig godt. 2007 kan blive nyt rekordår. Professor i medieøkonomi ved den internationale handelshøjskole i Jönköping, Karl Erik Gustafsson, siger til Dagens Nyheter, at de skal helt tilbage til 1980'erne for at finde tilsvarende gode tider. Der er ikke nær så gode tider i den danske dagbladebranche, selv om annoncemarkedet steg i 2006. Professor i medieledelse ved Copenhagen Business School (CBS), Anker Brink Lund, mener, at de danske dagblade leder overskuddet fra de husstandsomdelte ugeaviser lige over i de underskudsgivende dagsaviser. Han siger til Berlingske Tidende, at i Sverige er det dagbladene, der investerer i nye medier og genererer mest trafik på internettet, men sådan er det ikke i Danmark. Her er det DR og TV 2, der fører an, vurderer han. Dermed tjener de svenske dagblade på at investere i fremtidens medier, mens de danske bladhuse poster penge i fortiden, lyder dommen fra Anker Brink Lund.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også