Nye medier giver svensk overskud
I modsætning til de danske dagblade har de svenske dagblade det økonomisk rigtig godt. 2007 kan blive nyt rekordår. Professor i medieøkonomi ved den internationale handelshøjskole i Jönköping, Karl Erik Gustafsson, siger til Dagens Nyheter, at de skal helt tilbage til 1980'erne for at finde tilsvarende gode tider. Der er ikke nær så gode tider i den danske dagbladebranche, selv om annoncemarkedet steg i 2006. Professor i medieledelse ved Copenhagen Business School (CBS), Anker Brink Lund, mener, at de danske dagblade leder overskuddet fra de husstandsomdelte ugeaviser lige over i de underskudsgivende dagsaviser. Han siger til Berlingske Tidende, at i Sverige er det dagbladene, der investerer i nye medier og genererer mest trafik på internettet, men sådan er det ikke i Danmark. Her er det DR og TV 2, der fører an, vurderer han. Dermed tjener de svenske dagblade på at investere i fremtidens medier, mens de danske bladhuse poster penge i fortiden, lyder dommen fra Anker Brink Lund.