Tv-reklamen har en solid fremtid

MediaWatch

Det sociale element i tv-sening holder den teknologiske udvikling stangen, lyder konklusionen i en Explora-undersøgelse foretaget for TV 2. Der er en tendens til, at tv så småt er begyndt at blive betragtet som noget usexet. Men det lader til at være noget overdrevent. Det er noget, der stammer fra udenlandske undersøgelser og tendenser, som vi ikke har set begyndelsen på i Danmark, siger adm. direktør for Explora, Lars Bo Andersen til Børsen. Det er analysefirmaet Explora, der har lavet undersøgelsen for TV, der bygger på to nye Gallup-målinger, 16 fokusgrupper og eksisterende research og tv-meter-data. Lars Bo Andersen pointerer, at hovedparten af tv-forbruget i Danmark stadig er koncentreret på meget få kanaler. I Danmark er der stort set hver uge programmer, der bliver set af 40 procent af befolkningen, mens man til sammenligning aldrig ser tocifrede tal i USA. Her har undersøgelser vist, at tendens til faldende effekt af tv-reklamer, som en konsekvens af mere fragmenteret medieforbrug. Men tv'et spiller en helt speciel rolle i Nordeuropa og ikke i mindst i Danmark, hvor det i høj grad er forbundet med et socialt element, påpeger Lars Bo Andersen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også