TV 2 Radio nyder indtil videre nævnets tillid

MediaWatch

Modsat Sky Radio er det Radio- og tv-nævnets første indtryk og forventning, at TV 2 Radio vil leve op til sine koncessionsbetingelser. Radio- og tv-nævnets formand Christian Scherfig oplyser til MediaWatch, at nævnet har set TV 2 Radios planer for, hvorledes stationen formateres, og hvordan public service forpligtelserne forventes efterlevet. På denne baggrund forventer Radio- og tv-nævnet, at tilladelsesvilkårene til fulde vil blive overholdt. Nævnet vil typisk reagere, hvis der indløber klager om programvirksomheden, hvis der opstår tvivl i pressen, eller hvis nævnsmedlemmer med egne ører opfatter radioen som løbet af sporet. "Generelt er nævnet tilbageholdende med at tage sager op af egen drift. Dog er der eksempler herpå i de situationer, hvor der opstår sager af principiel karakter," siger formand Christian Scherfig med henvisning til TV 2s såkaldte Trible A sag. Både TV 2 Radio og DRs fjerde radiokanal, P2, skal indsende en redegørelse den 1. maj hvert år med dokumentation for, hvorledes man har levet op til kravene. TV 2 Radio løser bl.a. sine forpligtelser med et nyhedsmagasin på hverdage kl. 18-19.00. Forgængeren Sky Radio lå i permanent diskussion med nævnet om opfyldelse af kravene. Konflikten indledtes allerede samme dag, man købte sendetilladelsen, fordi Sky Radio selv tilkendegav over for pressen, at man ikke ville gøre noget særligt ud af nyhederne. Den provokation vakte nævnets opmærksomhed. Fra første sendedag fulgte der skriverier i pressen om nyhedsjournalistikken og magasinprogrammer, m.m. Det eskalerede til en langvarig korrespondance og rapportering frem og tilbage mellem Sky Radio og nævnet, der endte nede i bedømmelse af nyhedsprioritering og mængden af egne nyheder - og definition af egne nyheder. Et særligt stridspunkt var, at nævnet ikke accepterede Sky Radios holdning om, at livsstilsmagasinet Romantica kunne klassificeres som et nyhedsmagasin.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også