DRs produktudvikling rammes af budgetrod

MediaWatch

DRs programvolumen og kvalitet påvirkes ikke nu, men budgetunderskuddet rammer DRs evne til at produktudvikle, erkender Plummer. DR risikerer ikke at kunne leve op til den public service kontrakt, som DR for nylig indgik med politikerne i forbindelse med medieforliget. Den samlede pris for DRs byggeri bliver ikke som planlagt tre milliarder, men 4,7 milliarder – vel at mærke i 1999-priser. I nutidspriser svarer det til 5,5 milliarder. "Vi er nødt til at prioritere, hvilke ting vi ikke kan gennemføre i de kommende år," siger generaldirektør Kenneth Plummer, der lover at DR vil holde sit nuværende programniveau. "Der er ingen, der kommer til at se, høre eller mærke forskel," fastholder han. Kenneth Plummer erkender over for TV Avisen, at DR kommer til at mangler penge til at udvikle DR fremover og lave nye ting, fordi DR skal afdrage 90 millioner om året i fem år. Med de meldinger er kulturminister Brian Mikkelsen blevet bekymret for, om DR kan leve op til public service kontrakten. Han har bedt om at få en redegørelse fra bestyrelsen om konsekvenserne for DRs programvirksomhed som følge af budgetoverskridelserne. Den vil han have senest medio marts samtidig med anmodningen om udvidelsen af statsgarantien. Ministeren finder, at det er et spørgsmål af stor interesse for hele medieaftalekredsen, ikke mindst i lyset af den public service-kontrakt, der blev indgået med DR for nylig. Han har derfor indkaldt medieordførerne til møde torsdag kl. 12.00, for at få en indledende drøftelse af sagen med henblik på at sikre, at DR kan leve op til public service-forpligtelserne. DFs Louise Frevert deler kulturministeren ministens bekymring, mens Socialdemokraternes Mogens Jensen er tilfreds med, at DR nu erkender at budgetproblemerne er så alvorlige, at de får konsekvenser for programmerne. Så politikere, seere og lyttere bedømme, om det er rimeligt. "Jeg foreslår en statsgaranti, så DR ikke skal forrente så mange penge," lyder det fra Mogens Jensen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også