Ny DR-kommunikationsdirektør skal være alsidig

MediaWatch

DR har nu defineret, hvilken plads i organisationen den kommende kommunikationsdirektør skal indtage, men findes personen? DR vil tilføre kommunikationsafdelingen flere ressourcer, og den nye stilling som kommunikationsdirektør skal referere direkte til Kenneth Plummer. Han eller hun får som forventet det samlede ansvar for hele DRs interne og eksterne kommunikation, koncernbranding, licenskampagner og anden koncernorienteret markedsføring. Fortolkningen er, at personen både skal lede koncernens presse, kommunikation og være en slags spindoctor for ledelsen. DR har i mange måneder forsøgt at besætte den nyoprettede position. MediaWatchs kilder har påpeget, at det formentlig er en hård nød at knække, fordi opgaven kræver en personkombination, der både er en operationel organisator, med mange folk under sig, og en politisk fintfølende spin-person. En driftsikker marketingprofil findes heller ikke nødvendigvis i en dygtig pressechef. Spørgsmålet er, om den beskrivelse overhovedet findes i én person. MediaWatchs kilder kan dog godt pege på flere ledige emner, som f.eks. Niels Jørgen Langkilde, Anders Krarup, Kresten Schultz-Jørgensen og Thomas Hertz, der i dag er DRs marketingchef - en funktion der kommer under kommunikationsdirektørens. Ifølge brancheforlydender var Kresten Schulz-Jørgensen i spil, men trak sin interesse tilbage, da Lisbeth Knudsen sagde nej tak til jobbet. Men ifølge MediaWatchs nyeste oplysninger har han aldrig fået tilbudt jobbet. Andre emner, der nævnes, er Mikkel Faurholdt - den tidligere TvDanmark informationschef og nuværende spindoctor for Thor Pedersen - eller Martin Østergaard, der er kommunikationschef i Kulturministeriet. Indtil videre er chefen for DRs direktionssekretariat, Peter Kyhl, konstitueret som kommunikationschef i DR.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også