A-pressen med nye medieambitioner

MediaWatch

A-pressen træder frem i lyset på mediemarkedet med ambitioner om at fylde mere ved at søsætte produkter og indgå partnerskaber. A-pressen har erhvervet tre nye selskaber, nyhedsportalen MediaWatch, nyhedsbureauet Newspaq og reklamebureauet Vermø Gruppen, der i 2006 blev kåret som bedste Gazelle-virksomhed i mediebranchen af Børsen. De slutter sig til A-pressens medievirksomhed, der også inkluderer en ejerandel på 30 procent af aktierne i MetroXpress, ungdomsbladet Tjeck og leverance af stof til lokalradioer. "Vi har haft en ambition om at være en aktør i medieverden, lige siden vi etablerede det nye A-pressen, men vi skulle først bevise, at der er basis for at drive medievirksomhed. Det har vi gjort, og derfor er de tre investeringer i nye aktiviteter kommet nu." siger direktør Bjarne Salomonsen, A-pressen, til MediaWatch. Han er godt klar om, at dele af branchen formentlig har troet, at A-pressen havde droppet sine medieambitioner, mens andre havde den opfattelse, at der var en meget forskellig arbejdskultur i A-pressens medieselskaber. "Det har aldrig været tilfældet, men jeg tror, at det faktum, at Aktuelt modtog støtte, skabte nogle fordomme om arbejdskulturen", siger direktøren. Bjarne Salmonsen har flere ekspansionsplaner i skuffen, men der er ikke opstillet faste rammer for, hvilken retning udviklingen vil tage. Det må komme an på, hvilke muligheder der melder sig, og hvilke eventuelle samarbejdspartnere, der vil være med. "De aktiviteter, vi kan have interesse i, er magasiner i alle genrer, tv-produktionsselskaber med journalistisk produktioner og videreudvikling af de aktiviteter, vi har nu. Investeringen i nyhedsbureauet Newspaq og nyhedsportalen MediaWatch skal ses som en forstærkning af vore redaktionelle ressourcer og dermed en oprustning på nyhedsproduktion i mange genrer." Han peger også på, at den teknologiske udvikling åbner for muligheder, som var utænkelige for få år siden. "Vi har et godt øje til, hvorledes medieverdens arbejdsbetingelser ændrer sig med f.eks. net-tv, hvor tv-virksomhed og distribution nu kan foregå på helt andre betingelser end før." Bjarne Salomonsen afviser ikke større publicistiske projekter i fremtiden, for den nye teknologi gør det økonomisk og praktisk muligt at engagere sig. "Allerede i 2001 vedtog vi en strategi, der gik ud på, at skal vi udvikle os, skal vi gøre det sammen med andre. Der følger vi den generelle trend i branchen. Jeg ser mange nye gode eksempler på, at mediebranchen samarbejder om projekter, uden at det går ud over den enkeltes profil, og det er sundt for markedet. Der er ingen projekter, som vi kun vil lave alene," siger Bjarne Salomonsen, der håber, at mediemarkedet ser A-pressen som en mulig partner.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også