Lønsmann: DR vs. TV 2 på FM, DAB, web og mobil

MediaWatch

Radiokrigen kommer til at handle om, hvem der forstår at levere noget unikt, men ikke kun på FM. Seneste lyttertal viser at DR står godt rustet til konkurrencen fra TV 2 Radio, men DRs høje share skabes ikke kun af P3 og P4, påpeger DR selv. Lyttertal viser, at radio efterhånden ikke kun er et spørgsmål om FM-kanaler. DAB lytningen udgjorde i 2006 1,1 procent af al lytning. Det er inklusive netlytningen af visse kanaler, for Gallup kan ikke skille tallene ad. Derudover bliver DRs eksperimenter med podcasting mere udbredte. I december tilbød DR for første gang en radiojulekalender på podcast. Den blev downloadet over 40.000 gange og blev dermed den mest populære udsendelse på podcast - efterfulgt af P3's 'Mads & Monopolet', som blev hentet 35.400 gange. Sammenlagt podcastede danskerne sidste år 2.898.675 radioprogrammer. DRs radiodirektør Leif Lønsmann er glad for DRs radiosucces, men glæder sig samtidig til øget konkurrence overalt, hvor folk lytter. "Konkurrencen kommer til at handle om, hvem af os der forstår at levere noget unikt. Ikke blot på FM, men også på radiomediets mange nye platforme som for eksempel DAB, netradio, mobiltelefoner og podcasting. Moderne mennesker ønsker at vælge frit og selv sammensætte deres radioforbrug. Derfor er der plads til både os og de mange kommercielle tilbud," siger Lønsmann. Han har med glæde noteret, at TV 2 i de kommende år vil udvide sine radioaktiviteter til også at omfatte andre teknologiske platforme end FM. TV 2 har indikeret, at man senere i år satser på at etablere et online-univers med et stort antal netradiobrands.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også