Big Brother-format er stærkt men risikabelt

Big Brother har fortsat stærk gennemslagskraft, viser nyeste engelske erfaringer, og SBS er heller ikke blinde for formatets medietække.

Den engelske Big Brother deltager Jade Goody bragte britiske og indiske sind i kog og udløste en debat om racisme, efter hun blandt andet kaldte en anden deltager, den indisk filmstjerne Shilpa, for en hund.

MediaWatch

Big Brother har fortsat stærk gennemslagskraft, viser nyeste engelske erfaringer, og SBS er heller ikke blinde for formatets medietække.

Den engelske Big Brother deltager Jade Goody bragte britiske og indiske sind i kog og udløste en debat om racisme, efter hun blandt andet kaldte en anden deltager, den indisk filmstjerne Shilpa, for en hund.

Reality-serien på Channel 4 havde i begyndelsen af sidste uge 3,5 millioner seere, men det steg til 5,2 millioner, da tabloidpressen begyndte at skrive om det kritiske forhold mellem den indiske stjerne og de øvrige deltagere. Senere fulgte hele pressen med, da sagen blev til en mindre international episode.

Så blev det for meget for tv-showets hovedsponsor, Carphone Warehouse, der er Europas største detailhandel for mobiltelefoner. Virksomheden trak sin sponsorstøtte, knap 40.000 seere klagede, og både det britiske parlament og den indiske regering havde sagen oppe. Hvis nogle var i tvivl om, at Big Brother formatet - med isolerede deltagere sat under pres - stadig har saft og mediekraft, så blev de overbevist i sidste uge. Channel 4 har da også afvist at standse programmet.

"Vi kan ikke være helt sikre på, at udtalelserne om Shilpa har været racistisk motiverede", lyder det fra Channel 4s Andy Duncan ifølge Ritzau.

TV Danmark sendte Big Brother i flere sæsoner og nød voldsom mediebevågenhed i premieresæsonen i 2000. Det var året, hvor flere deltagere flygtede fra showet og skabte tv-historie.

SBS TVs direktør Henrik Ravn har noteret sig den engelske seersucces. Men også at 40.000 seere klagede til Channel 4, og at mindst en annoncør trak sit programsponsorat.

"Desuden er produktionen meget dyr, så selv med de fine seertal, serien genererede for TV Danmark i 2001, var serien isoleret set ikke nogen god forretning," siger han til MediaWatch.

Henrik Ravn vil ikke udelukke, at SBS TV introducerer formatet igen, men det ligger ikke i planerne lige nu.

"Problemet er, at Big Brother er et meget risikobetonet format - både økonomisk og imagemæssigt - så hvis det skulle relanceres i Danmark, skulle vi have en helt ny vinkel, som stadig giver formatet den kant, som gør, at folk vil se programmet og deltagerne igen og igen - samtidig med at det kan holde sig inden for visse etiske og moralske rammer." TV3 har ingen kommentarer til potentialet i Big Brother.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også