Blogs som støttemedie

MediaWatch

Da TV 2s kendte studieværter begyndte at blogge, løftede det trafikken på tv2.dk, men blogs kan også spille en større rolle og løse andre opgaver. I dag er nyheds- og vejrværter på TV 2 og TV 2 News faste bidragsydere på tv2.dk. Indholdet af diverse blogs er mest indsigt i værternes hverdagsrutiner, tanker om vejr og vind og om tv-arbejdet. Senest kan man f.eks. følge de redaktionelle og personlige overvejelser fra Jes Dorph-Petersen, Trine Panum Kjeldsen og studievært Kristian Ring Hansen på TV 2 News. Mens Steffen Jensen med base på Vestbredden leverer et stykke narrativ reportagejournalistik i sin blog. Hovedparten af blog-indlæggene er dog dagligdagsemner, hvor man enten roser sine kolleger, eller skriver om egne programmer. Indlæggene har således en yderligere funktion som en alternativ appetitvækker og promotion for kommende programmer, dagens aktuelle gæster og indslag. "Blogs skal betragtes og benyttes som et medie på lige fod med andre," forklarer pressechef Anne-Mette Bro, TV 2, og uddyber: "Vi opfatter blog-universet som en måde til at opnå en mere direkte dialog med seere og brugere. Dialogen kan være med til at nuancere programmer og andre tiltag og give indholdet flere vinkler," siger hun til MediaWatch. Tanken er, at TV 2 inddrager omverdenen i sin hverdag - i alt fra visioner for virksomheden til redaktionelle overvejelser. Hos MTG har man med forsinkelse noteret sig, at et dynamisk online-univers hører med til mediedrift – ikke mindst det liv, som blogs med kendte værter kan tilføre universet. TV3 har netop relanceret tv3.dk som fortsat skal støtte TV3 med underholdning og information om programmerne. I den næste tid udvikler man sitet yderligere med flere forskellige funktioner, herunder blogs som bidrager til at seerne kan interagere med deres tv-station og værter på tv-stationen. MTG's New Media direktør, Jette Jørgensen, fremhæver bl.a. TV3's resultater med Nynne og erfaringer med Nynnes univers på nettet, som oplevede stor trafik. "Vores Nynne-spil var meget populært. Det viser os at loyale seere vil have mere, og de vil gerne underholdes, men også aktiveres på nettet. Vore undersøgelser viser generelt, at brugere på nettet meget gerne vil interagere. Interaktivitet med værter og programdeltagere bliver derfor en naturlig del af mange af vores sites. Vi vil afprøve forskellige former, som chat, communities eller blogs," lover hun overfor MediaWatch.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også