Nutidens lyttere skal udfordres

MediaWatch

Tæt på lanceringen er det fortsat uklart, hvad TV 2 Radio vil levere, men slaget mod DR vindes næppe ved at stryge lytterne med hårene. TV 2 Radio vil først afsløre de nærmere programplaner på et pressemøde den 24. januar. Indtil da fortsætter mediemarkedet med at spekulere i, hvilken indholdscocktail, der kan presse markedsandele ud af DR og få forretningsplanen til at hænge sammen. Markedet kender holdet af stærke værtsnavne, som der er store forventninger til, men ved ikke meget om, hvilken rolle og sendetider, de får, udover at Lars Hjortshøj er del af morgenholdet; dog først senere på året. Det står klart, at radioen ikke følger den gængse medietrend med mere nicheindhold. Den vil heller ikke, som flertallet af popradioer, betjene de 21-50årige med de 200-300 popsange, som musikresearch viser, lytterne elsker at høre. Man vil snarere anlægge, hvad der mere lyder som en public service strategi, nemlig at spille meget af det, lyttere ikke vidste, de ville have. Programchef Eik Frederiksen oplyser i Jyllands-Posten, at lytterne får en base af de gode sange fra hele popmusikkens historie, men løbende får tilbudt overraskende numre, som de ikke nødvendigvis kendte i forvejen, men som musikledelsen vurderer, har kvalitet og vil fænge. DRs Radiodirektør Leif Lønsmann er ikke overrasket, hvis den nye konkurrent kommer med et bredt musikudvalg. Han forventer, at TV 2 Radio har respekt for lytterne, og at musikken er udslagsgivende for valget af radiokanal. "De (TV 2 Radio) ved, at moderne radiolyttere er kritiske og kvalitetsbevidste - og gerne vil udfordres. DRs opgave er så at være en tand bedre, og det tror jeg, vi kan. Vi har Danmarks største pladesamling, og skal ikke tækkes annoncører og mediebureauer. Jeg tør vædde en dobbeltsidet vinylplade på, at vi kommer længere rundt i varianserne end TV 2 tør. Til gengæld kan TV 2 så en masse, som vi ikke kan, må eller vil - f.eks. lave store konkurrencer og spektakulære events i samarbejde med pladeselskaberne og annoncørerne," siger Leif Lønsmann til MediaWatch.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også