DR: Konkurrence kræver intensiv markedsføring

MediaWatch

Markedsbetingelserne kræver, at DR markedsfører sig offensivt, siger DR, men Bertelsens egen "pornokampagne" er lige lovlig kreativt. En DR2-reklame i Kanal Københavns pornoflade medfører, at DR har været nødt til at præcisere og forsvare sit behov for offensiv markedsføring af DRs ydelser. Nok skal markedsføringen være offensiv, men ikke som tv-spottet for DR2 programmet ”11. time”. Mette Davidsen-Nielsen, DR2-chef, gør opmærksom på at reklamer i de natlige reklameblokke på Kanal København er ikke en del af DR2s lanceringsplan. "Værten på programmet Mikael Bertelsen har på egen hånd indrykket annoncen. Vi har bedt DR Kultur, der producerer ”11. time”, om at stoppe indrykningen," siger hun. Udover løbende annoncering for programmer på tværs af alle mediekanaler afvikler DR også informationsprægede kampagner for den nye medielicens, for DAB radio og en ny kampagne for P4. I DR Åben forklarer Markedsføringschef Thomas Hertz, DR: "Når vi laver kampagner for kanaler og programmer er det altid med det primære formål at gøre DRs seere, lyttere og brugere opmærksom på de mange tilbud, DR har." Det gælder alle DRs tilbud, hvad enten det er for den nye TV Avisen, nye dramaserier på DR1, Morgenen på P1, P2 Plus, DRs netradio eller P4. Thomas Hertz fremhæver behovet for at støtte P4 med markedsføring lige nu, fordi netop den radiokanal ventes at møde helt ny, hård konkurrence fra TV 2 Radio. "Jeg er overbevist om, at det er afgørende vigtigt for DR hele tiden at gøre opmærksom på vores fremragende programmer og indslag i en stadig mere intensiv konkurrence på mediemarkedet," siger han. "Vi ved endvidere også fra undersøgelser, at seerne og lytterne generelt er glade for den information de får om DRs programmer via presseomtale, spots og kampagner. En information de ikke bare bruger til at orientere sig om, hvad vi tilbyder, men også til konkret at vælge at se, lytte og bruge netop vores kanaler, programmer og tilbud frem for konkurrenternes," uddyber han. DR Markedsførings opgave er at gøre opmærksom på det, DR har og kan og dermed medvirke til at vise, at DR "leverer varen," forklarer Thomas Hertz sine kolleger i DR.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også