Politisk analyse: Staten tryg ved TV 2

MediaWatch

TV 2s handlekraft, økonomiske resultater, programoutput og rod hos DR har givet TV 2 arbejdsro fra Christiansborg. Som MediaWatch skrev i går, kan TV 2 ledelsen træde ind i 2007 med fuld politisk opbakning. Det viser en rundspørge, som Berlingske Business har foretaget. Der er ingen tvivl om, at TV 2 har sikret sig arbejdsro i forhold til Christiansborg, lyder analysen fra Niels Jørgen Langkilde, der netop er tiltrådt som Senior Project Manager på WATERFRONT Communications A/S, men har næsten 20 års erfaring i politisk medie spin. Efter nogle års relativ ro omkring TV 2, har Per Michael Jensen sat dagsordenen i den elektroniske medieudvikling. "Det er nået ved en behændig alliancepolitik i forhold til at række store og indbyrdes konkurrerende mediekoncerner. Det har sikret en god økonomi, og det giver ro i forhold til ejeren, staten," siger Niels Jørgen Langkilde til MediaWatch. Langkilde mener, at Folketinget har rigeligt at gøre med at have den ene at sine store medieforetagender i økonomisk problemer. Staten agerer som enhver anden ejer: Stor selvstændighed og stort råderum, når der leveres overskud, og når der leveres de aftalte ydelser. Resultaterne får stort set alle til at glemme de grimme skygger fra retssagerne. TV 2 har endda ydet mere end forventet på indholdssiden, påpeger Niels Jørgen Langkilde, med adgang til nye rettigheder og nye spændende kanaler, der kan gøre stationen mere uafhængig af de altid svingende reklameindtægter. Bidraget fra abonnementsbetalingerne vil øges betydeligt i de kommende år. "I forhold til det kommercielle marked leverer TV 2 også, hvad der kan forventes, og stationen bidrager også til den nødvendige produktudvikling på nye medieplatforme. Herved opretholder TV 2 positionen som dem, der hurtig kan kommunikere til alle." Den nytiltrådte lobbyismekonsulent, der for første gang kan fortolke tv-branchen frit, peger dog også på, at det for Per Michael Jensen er et kapløb med tiden for at få TV 2s position cementeret på flest mulige platforme, inden det digitale jordsendenet (DTT) åbner for en mere lige konkurrence fra de store internationale mediekoncerner. "De står på spring, og de står på spring for at købe TV 2 eller give dem konkurrence. Man forstår ministerens hjertesuk på Børsens Medietopmøde om, at det ville være dejligt at sælge TV 2 hurtigt. Det ville i alle tilfælde give staten en optimal pris, samtidig med, at det vil fjerne det åbenbare problem med statens alt for voldsomme dominans i mediemarkedet," siger Niels Jørgen Langkilde.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien